PVDA speelt bubbelvoetbal in PFOS-hotspot om snelle sanering te vragen

“Is dit de enige manier waarop we onze kinderen nog veilig buiten kunnen laten spelen?” Onder dat motto speelde PVDA Zwijndrecht woensdag voetbal in grote bubbels. Daarmee wil de linkse partij aandacht vragen om de buurt rond 3M snel, breed en kwalitatief te saneren. “Mijn kinderen hebben te veel PFOS in het bloed, de enige manier om dat te doen zakken is zorgen dat ze niet meer aan die stof worden blootgesteld”, zegt Mieke Van Laer. “Het wordt tijd dat 3M en de overheid na al die jaren eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen.”

Uit een onderzoek van de PVDA en Geneeskunde voor het Volk blijkt dat zelfs kinderen die tot op 4 km van de 3M-site wonen te veel PFOS in hun bloed hebben. Ook de zoon en dochter van Mieke Van Laer uit Burcht zijn daar bij. “Al bijna tien jaar aten we eitjes uit onze eigen tuin, maar nu blijken dat gifbommetjes te zijn geweest. Waarom heeft niemand ons daar iets over verteld? Het wordt tijd dat 3M en de overheid eindelijk hun verantwoordelijkheid nemen, na alle fouten die ze gemaakt hebben. Ik wil de bloedwaarden van mijn kinderen zien zakken, en zeker zijn dat ze geholpen zullen worden als het toch ooit nodig zou zijn.”

“Van de twintig kinderen die deelnamen aan de steekproef zaten er zes boven de waarde die veilig wordt geacht, sommigen zelfs tot acht keer te hoog”, zegt Anne Delespaul, huisarts bij Geneeskunde voor het Volk die het onderzoek mee uitvoerde. “PFOS is een forever chemical, een stof die zich opstapelt in het lichaam en daar op langere termijn schade kan aanrichten. De immuniteit kan worden aangetast, de hormoonbalans verstoord, en bij nog hogere waarden wordt ook een verband gelegd met kanker. We vrezen voor de langetermijneffecten bij deze kinderen. De waarden moeten dus lager: er mag zeker geen PFOS meer bijkomen. De overheid moet strenge controles uitvoeren op de uitstoot, en niet alleen bij 3M.”

De PVDA pleit samen met de aanwezige ouders voor een nuluitstoot, medische opvolging en een ruimere sanering van de tuinen dan nu gepland is. “Enkel de zwaarst verontreinigde zone vlakbij 3M zou immers worden aangepakt, gezinnen die verder wonen blijven achter met een vervuiling die als minder ernstig wordt aanzien, maar uiteraard risico’s met zich blijft meebrengen”, zegt Van Laer. “Ook de kwaliteit van de nieuw aangevoerde grond is van belang in een groene gemeente als Zwijndrecht.”

De aanwezige kinderen lieten de zorgen van hun ouders niet aan hun hart komen: ondanks de hitte werd er stevig gebubbelvoetbald.

Fotoverslag

Bubbelvoetbal tegen PFOS