PVDA slaat tenten op tegen sluiting daklozenopvang

PVDA Antwerpen sloeg dinsdagmiddag enkele tenten op aan het centrum voor daklozenopvang Victor. Met de actie wil de linkse partij een oproep doen om de nachtopvang voor dak- en thuislozen gedurende het hele jaar open te houden. Op de vijfde verdieping van het gebouw aan de Desguinlei zijn er een aantal bedden voor dakloze mensen zonder Belgische verblijfspapieren, maar de opvang sluit de deuren op 1 april, en gaat pas terug open in november. Ook het aantal bedden voor mensen met de Belgische nationaliteit wordt verminderd.

“Door de sluiting van Victor 5 dreigen er een kleine honderd opvangplaatsen te verdwijnen”, weet Mie Branders, gemeenteraadslid voor PVDA. “Mensen zullen hierdoor in een situatie van grote onzekerheid belanden. Het concept “winteropvang” waarin er een bed wordt voorzien van november tot april is absurd. Het is immers niet omdat het terug wat warmer wordt, dat mensen geen nood meer hebben aan een veilige overnachtingsplaats. Slapen op straat is bijzonder hard, ook in warmere temperaturen. Door de sluiting van de opvang zullen mensen opnieuw hun toevlucht moeten nemen tot portieken van winkels, parkbanken, parkeergarages of tentjes om te overnachten”

Tijdens het eerste jaar van de coronapandemie werd de nachtopvang verlengd. De PVDA riep in november 2021 in de gemeenteraad op om de opvang permanent open te houden. De kostprijs is al berekend, 966.623 euro per jaar. Dat is nauwelijks 0,04% van het hele stedelijke budget. “Schepen Meeuws (Vooruit) verweet ons een ‘hap-snap maatregel’ te willen nemen.” zegt Branders. “Hij zei dat hij daar niet in mee zou gaan, maar dat hij in plaats daarvan de tijd zou nemen om het probleem samen met de hulpverleners te bekijken, en naar een oplossing te zoeken. Die tijd is intussen om.”

Wij roepen het stadsbestuur dan ook op om de nachtopvang gewoon open te houden. In november stierven er nog twee mannen in de fietsparking van het centraal station. Mike, één van de twee mannen zou volgens zijn hulpverleners in Victor 5 geslapen hebben op die noodlottige nacht indien de opvang al open was. Zo’n hoge tol zou toch een extra motivatie moeten zijn om het dit jaar beter te doen”, besluit Branders.

Perscontact:

Mie Branders