PVDA rolt rode loper uit en verdeelt gratis tickets voor De Waterbus

Vanaf 1 augustus wordt het een stuk duurder om De Waterbus te nemen. De prijs voor een enkel ticket stijgt van drie naar vier euro, dat voor een dagticket van 12,5 naar 15 euro. Dat besliste de Vlaamse regering. “Onbegrijpelijk. In plaats van de groeimogelijkheden te benutten, worden ze gefnuikt. Wij vragen om De Waterbus toegankelijk te houden en verder uit te bouwen. Daarom rollen we vandaag de rode loper uit voor de passagiers”, zegt Vlaams Parlementslid Jos D’Haese.

De prijsstijging van De Waterbus komt er volgens de uitbater, het Vlaamse Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), vanwege de gestegen brandstofprijzen en de inflatie. Volgens Jos D’Haese is het afwentelen van deze kost op de gebruikers van De Waterbus niet de juiste oplossing. “We zitten midden in een echte koopkrachtcrisis met peperdure brandstofprijzen. De overheid zou nu beter inzetten op betaalbaar en kwalitatief openbaar vervoer, in plaats van De Waterbus duurder te maken. Zoals in Duitsland, waar het ticket van 9 euro per maand voor het volledige openbaar vervoer een groot succes is.”

Voor de PVDA biedt De Waterbus nog veel mogelijkheden. “De Waterbus is een succesverhaal voor de stad en haar omgeving. Wat ons betreft wordt de dienstverlening verder uitgebreid, met haltes verder naar het zuiden. Heel concreet gaat het over het aanleggen van haltes in Temse en Bornem. En waarom geen proefproject in Boom? We pleiten er ook al langer voor om in de Antwerpse haven vanuit het Havenhuis een waterbus in te leggen over de dokken, zodat de mensen over het water naar hun werk kunnen.”

De PVDA rolt daarom de rode loper uit voor de passagiers van De Waterbus en deelt gratis tickets uit. “We willen De Waterbus verder laten groeien. Daarvoor is het nodig om alle drempels weg te halen. Zo wordt het dringend tijd dat de overheid opnieuw opleidingen organiseert voor matrozen om het personeelstekort aan te pakken en zorgt voor beschutting tegen de regen aan de haltes. De Waterbus bewijst elke dag haar meerwaarde en kan echt uitgroeien tot een volwaardig openbaar vervoer zoals in de haven van Hamburg. Hou De Waterbus betaalbaar voor de gebruikers en stop de prijsverhogingen”, besluit D’Haese.

Fotoverslag

Fotografen: Karina Brys en Ivan Baetens