PVDA reageert: "We hebben helemaal geen grotere oven nodig"

PVDA reageert:

Vlaams Minister van Omgeving Zuhal Demir leverde op 31 juli een omgevingsvergunning af aan ISVAG voor een nieuwe afvalverbrandingsoven van huishoudelijke afvalstoffen, ondanks het aanhoudende protest van inwoners van Wilrijk en Aartselaar. De enkele voorwaarden die ze oplegt, zijn helemaal geschreven op maat van het bedrijf. Lien Moens, PVDA-raadslid in Wilrijk reageert: "We hebben helemaal geen grotere oven nodig!"

Lien Moens, districtsraadslid in Wilrijk, reageert: "De PVDA zegt vanaf dag één hetzelfde. De nieuwe oven is peperduur, met een prijskaartje van 176 miljoen euro. En hij heeft een veel grotere capaciteit dan de huidige, waarvan beloofd was dat hij definitief zou sluiten. Volgens het Vlaams Afvalplan moet de hoeveelheid afval jaar na jaar verminderen. Als dat gebeurt hebben we hier helemaal géén grotere oven nodig.

Geen probleem, zegt Demir in haar advies: “De capaciteit moet ook ingezet kunnen worden voor de verwerking van huishoudelijk afval en vergelijkbaar bedrijfsafval afkomstig van buiten het ISVAG-verwerkingsgebied." Maar dat is wél een probleem, want het transport kan alleen maar over de weg, de nu al oververzadigde A12. Dat maakt dat de Boomsesteenweg nog meer en langer vast zal zitten en dat het verkeer nog meer fijn stof in de wijken van Wilrijk zal pompen."

Geen succesverhaal

ISVAG haalt zelf steeds het voorbeeld van Kopenhagen aan, waar een verbrandingsoven dicht bij het centrum staat. Maar wie wat verder kijkt in dat verhaal ziet dat het een regelrecht fiasco is geworden. De gemeentes in die intercommunale werden tegen wil en dank meegesleurd in een vergelijkbaar scenario van koppeling aan een warmtenet en de bouw van een te grote capaciteit. Vandaag zitten ze vast aan invoer van afval uit het buitenland en verbranding van perfect recycleerbare fracties om de oven te kunnen laten draaien voor het warmtenet.

Het bedrijf zou nu jaarlijks moeten aantonen dat de capaciteit noodzakelijk is. Indien dit niet het geval is, zal de minister de capaciteit terugschroeven. Maar hoe dat dan werkt met de gekoppelde warmtenetten is nog maar de vraag … Wanneer in de toekomst huizen worden verwarmd met de vrijgekomen warmte van een verbrandingsoven dan worden deze gezinnen afhankelijk van afval voor warmte! Het zou absurd zijn dat woonhuizen niet meer warm gemaakt kunnen worden of te weinig elektriciteit zouden hebben omdat we te weinig restafval weggooien.

Lien Moens: "We zouden helemaal niét moeten investeren in verbranding, een oplossing van de vorige eeuw. Een investering van dit formaat moet radicaal de kaart van de toekomst trekken, en daar hoort verbranding gewoon niet bij. Intussen weet het kleinste kind dat eender welk verbrandingsproces CO2 in de atmosfeer brengt en dat het klimaatakkoord van Parijs heel duidelijk maakt dat we weg moeten van verbranding. In de toekomst moet afval in een cirkel terechtkomen en niet langer op een rechte lijn naar de verbrandingsoven."