PVDA niet te spreken over plannen Isvag: “Een nieuwe oven terwijl we afvalverbranding afbouwen?”

De raad van bestuur van de afvalverwerkende intercommunale Isvag heeft maandag opnieuw een vergunning aangevraagd voor de bouw van een nieuwe verbrandingsoven. De Wilrijkse PVDA reageert verbouwereerd.

“In het nieuwe Vlaamse regeerakkoord staat dat er een gefaseerde afbouw van afvalverbranding wordt doorgevoerd”, zegt Lien Moens van de Wilrijkse PVDA. “En dan zou er een nieuwe verbrandingsoven moeten komen met een hogere capaciteit dan de huidige? Dat is ongelofelijk contradictorisch. De 175 miljoen euro die daarvoor wordt uitgerekend, kan men veel beter inzetten voor een hele hoop andere dingen. Bijvoorbeeld om afvalproductie te vermijden.”

De capaciteit van de huidige verbrandingsinstallatie is 159.000 ton huishoudelijk afval per jaar. Met een nieuwe oven zou dat 190.000 ton per jaar worden. Isvag zelf zegt meer afval te verwachten omdat de bevolkingsaantallen nu eenmaal stijgen. “Maar het is de bedoeling minder afval te produceren en ook meer te recycleren”, zegt Moens. “Dat zorgt dan weer voor minder afval, maar toch rekent Isvag op meer capaciteit. Volgens mij klopt die rekensom niet.”

Dat brengt volgens Moens nog een nadeel met zich mee. “Meer capaciteit betekent altijd meer afval aanvoeren. Van waar komt dat dan, importeren uit het buitenland? En dat zorgt zeker voor extra verkeer op de drukke Boomsesteenweg. We zetten grote vraagtekens bij dit project, het blijft een onduidelijk verhaal.”

Verschenen in Gazet Van Antwerpen, 4 oktober 2019

Auteur: Andreas Rotty