PVDA niet akkoord met beperkt aantal raadsleden op gemeenteraad

Burgemeester De Wever laat via mail weten dat niet alle gemeenteraadsleden de gemeenteraad van september zullen kunnen bijwonen. Slechts een deel van de raadsleden zal aan de vergaderingen in levende lijve kunnen deelnemen, het andere deel virtueel. PVDA-fractieleider Peter Mertens gaat niet akkoord met deze ondemocratische beslissing.

Zonder overleg met de oppositiepartijen vaardigt de burgemeester eigen Antwerpse regels uit voor de organisatie van de raadscommissies en de gemeenteraad. “Het is toch niet moeilijk om even met de gemeenteraadsfracties te bellen om een oplossing te vinden? We zullen nog lang met het coronavirus moeten leven, dus is het niet meer dan normaal dat we even samen bekijken hoe we dat best doen.” aldus Peter Mertens, PVDA-fractieleider in de Antwerpse gemeenteraad.

“Deze morgen las ik nog een reactie van De Wever dat hij af wil van de coronamaatregelen. De raadszaal van de gemeenteraad zou de eerste plaats  moeten zijn waar we covid-safe kunnen bijeenkomen. Dat moet de instelling van dit stadsbestuur zijn.” gaat Peter Mertens verder.

Het is volgens Mertens perfect mogelijk om de gemeenteraad covid-safe te organiseren. De voltallige Antwerpse gemeenteraad telt 55 raadsleden. “Dat is nu toch geen onoverkomelijk groot aantal mensen, daarvoor kunnen toch voldoende grote ruimtes voor gevonden worden.” besluit Peter Mertens.

Perscontact:

Peter Mertens