PVDA Merksem verdeelt chocolade munten voor gratis parkeertoren en behoud tram 2

PVDA Merksem start een campagne voor gratis parkeren in de nieuwe parkeertoren én voor het behoud van tramlijn 2. Ze delen chocolade munten uit aan de gebruikers van de park and ride Keizershoek.

“De wijziging van een gewone park and ride in een betalende toren zorgt voor veel protest”, stelt districtsraadslid Tristan Faes vast. “Dat is ook logisch, de parkeerdruk op de woonbuurt is nu al groot. De parking betalend maken zal nog veel meer auto’s naar de woonwijken drijven. Wij delen hier vandaag chocolade munten uit als symbool om de park and ride kosteloos te houden.”

Toegankelijke park and rides rond de stad zijn belangrijk om van het openbaar vervoer de ruggengraat van onze stadsmobiliteit te maken. “Maar dan moet je natuurlijk wel blijven investeren in trams en bussen die die parkings frequent bedienen”, vult Faes aan. “En dat doet vervoersplan 2021 niet. In de plannen van de Lijn zal tram 2 niet meer tot in Merksem rijden. Dat maakt de Merksemse tramgebruikers ongerust. Die worden ook vandaag al vaak geconfronteerd met stampvolle trams.”

“Het brengt ons in Merksem in een behoorlijk absurde situatie”, gaat Tristan Faes verder. “De parkeertoren aan de Keizershoek krijgt een capaciteit van 650 wagens, maar de capaciteit van de trams die naar deze toren rijden wordt verminderd. Wij willen de komende weken minstens 500 bewoners en gebruikers van het openbaar vervoer vragen wat zij denken van deze plannen.” De bevraging kan ook digitaal worden ingevuld.

Deze Merksemse campagne past in “Slimmer naar Antwerpen”, een breder vervoersplan dat de PVDA voor Antwerpen uittekende. “Met Slimmer naar Antwerpen bieden we een ambitieus maar realistisch plan dat openbaar vervoer terug de ruggengraat van de mobiliteit maakt”, zegt Faes. “Het plan zet in op het behoud van populaire verbindingen zoals tram 2. Daarnaast moeten park and rides rond de hele stad echte aantrekkingspolen worden zonder financiële barrières.”

Fotoreportage