PVDA Merksem trekt met volledige lijst en veel ambitie naar de verkiezingen

De Merksemse PVDA-afdeling dient voor de komende districtsraadsverkiezingen voor het eerst een volledige lijst in. “Onze lijst staat vol Antwerpenaren met een diverse achtergrond, kandidaten die recht van de werkvloer komen en mensen uit de culturele sector”, zegt een trotse Tristan Faes die de lijst trekt. “Samen willen wij gaan voor een tweede zetel in de Merksemse raad.”

Wie op 14 oktober voor de PVDA kiest in Merksem, zal voor het eerst keuze hebben uit 25 kandidaten. “We trekken naar de verkiezingen met een volle lijst. Een heel duidelijk teken dat de PVDA ook in Merksem groeit en nieuwe mensen aantrekt”, zegt lijsttrekker Tristan Faes. “Onze ambities zijn dan ook hoog: in de volgende legislatuur willen we meer dan één verkozene in de raad.”

De top drie van deze lijst werd al in juli bekend gemaakt. Operazanger en huidig districtsraadslid Tristan Faes trekt de lijst, gevolgd door huisvrouw en voormalig sociaal werkster Saïda Tounsi. Op drie staat dokwerker en ACV-militant Ivan Heyligen.

Nu ook de andere 22 kandidaten bekend worden gemaakt, valt de diversiteit op de Merksemse PVDA-lijst op. “Acht van de vijfentwintig kandidaten zijn kandidaten met migratieachtergrond, een mooie afspiegeling van de inwoners van ons district.” De PVDA schuift ook heel wat kandidaten naar voor die recht van de werkvloer komen. “Dokwerkers, elektriciens en de mensen van de groendienst: we hebben op onze lijst heel wat plaats voor de mensen die de welvaart maken”, zegt Faes. “Bovendien zijn veel van onze kandidaten ook actief bij de vakbond.” Verder telt de lijst heel wat mensen uit de culturele wereld, naast studenten en enkele mensen die op pensioen zijn.

De jongste kandidaat op de Merksemse PVDA-lijst is Eillen Sels, op plaats 11. Ze is 18 jaar, studeert kunst en wil een punt maken van meer aandacht voor de jeugd in Merksem. Eén plaats hoger, op 10 staat Koenraad Heyens. “Koen is samen met de PVDA een proces gestart tegen de hervoming van het brugpensioen”, zegt Faes. Na een loopbaan van 41 jaar ging op brugpensioen omdat hij door gezondheidsproblemen zijn job fysiek niet meer kon uitoefenen. Vandaag verliest hij elke maand 140 euro. Ik ben fier dat we iemand als Koen, die opkomt voor onze rechten, op onze lijst hebben staan.”

Eén van de speerpunten waar PVDA Merksem op wil inzetten is het opstarten van het project PleinPatrons, dat veel succes kende in Borgerhout, in de wijk Merksem Dok. “Khadija Chennouf, de nummer 6 op de lijst, weet heel goed wat er speelt in die buurt”, zegt Faes. “Als leerkracht taekwondo komt ze veel in contact met de jongeren die er wonen.”

Tristan Faes

De volledige lijst

1. Tristan Faes, 37j, Operazanger en huidig districtsraadslid. Gemeenteraad plek 50

2. Saida Tounsi, 43j, huisvrouw en vroeger sociaal werkster