PVDA-lijst rond: volks, superdivers, en jong. Met een warme ambitie voor de stad

De Antwerpse PVDA heeft haar lijst voor de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober helemaal rond. “Onze lijst is volkser, diverser en jonger dan ooit. Ik denk niet dat we ooit zo’n sterke lijst hebben gehad. De ambitie is groot, en dat is nodig want Antwerpen moet op mensenmaat. We hebben een heel warme ploeg om de stad te veroveren op de koudheid van geldgewin en stenenpolitiek.”

De linkse PVDA heeft haar Antwerpse gemeenteraadslijst helemaal rond. De partij blaakt van ambities, en heeft vooral in de volkswijken de wind in de zeilen. “Ik denk dat we de meest volkse lijst van allen hebben. Bijna de helft van onze kandidaten komt uit de wereld van de arbeid, en heel wat van hen zijn actief in de vakbond. Werkende mensen, dat is het hart van onze organisatie, en daar zijn we nog altijd fier op. Want werkende mensen, dat is ook het hart van onze stad, toch?’, zegt Peter Mertens, lijsttrekker en voorzitter van de PVDA.

De linkse PVDA weerspiegelt het volkse karakter van Antwerpen in al haar diversiteit. “Antwerpen verandert, het volkse karakter is divers, en dus is onze lijst ook divers. Bijna een derde van de kandidaten, met name zeventien kandidaten, hebben een migratieachtergrond. Zo zijn we ook een van de meest diverse lijsten van ’t stad, zoals de koekenstad ook zelf is.”, zegt Peter Mertens. “Maar of onze kandidaten nu roots hebben in Iran, Marokko, Afghanistan, Somalië, Turkije of Bangladesh; het zijn allemaal Antwerpenaren die de mens centraal willen zetten en kiezen voor leefbare wijken.”

Eén kandidaat op vier is jonger dan 30 jaar. “Bij andere partijen ben je nog ‘jong’ tot je 35ste”, lacht Peter Mertens, “maar daar doen wij niet aan mee.” Opvallend: het is een grote groep jongeren die de zogenaamde ‘tweede kolom van de lijst’ trekt. Céline Gümüs, studente fiscaliteit en verzekeringen staat op plaats 20, met in haar zog negen jonge werkenden en studenten. “De jonge mensen op onze lijst tonen hoe de toekomst van onze stad er uit ziet”, zegt Mertens. “Geëngageerd, optimistisch en heel divers. Ze bieden een heel frisse kijk op de stad van vandaag.”

Naast nieuwe kandidaten, zijn er ook enkele verschuivingen in de top van de lijst. Zohra Othman staat niet langer op plaats twee na haar onverwachte afscheid van de actieve politiek. Die plaats wordt nu ingenomen door gemeenteraadslid Mie Branders. Op drie komt gemeenteraadslid en vakbondsman Mohamed Chebaa. Dokter Lise Vandecasteele, tevens OCMW-raadslid voor de PVDA, blijft op 4 en de andere kandidaten uit de top 10 schuiven één plaats naar boven op. Nieuwkomer in de top 10 is Tom Devocht, hoofddelegee van chemiebedrijf Arlanxeo. De open gekomen plaats op de lijst wordt ingevuld door Khadija Chennouf, taekwando-lerares in de wijk Dokske in Merksem.

“Daarmee is onze lijst rond. Volkser, diverser en jonger dan ooit. Een heel warme lijst met heel veel ambitie om de stad te veroveren op de koudheid van geldgewin- en stenen-politiek.”, zegt Peter Mertens.