Skip to content

PVDA legt zelf tweede veerboot in

PVDA legt zelf tweede veerboot in

Linkeroever, elf uur. Een groepje passagiers komt aan met een rubberboot en reddingsvesten. We herkennen Antwerps PVDA-woordvoerder Ben Van Duppen en Antwerps districtsraadslid Nadine Peeters. Onder het motto “Als de Vlaamse regering een veerboot wil schrappen, leggen we er zelf één in”, protesteren ze tegen de afbouw van de veerdienst. Vanaf 1 april 2023 zou de veerboot haar frequentie halveren.

“Na jaren van actie werd vanaf 1 april 2022 een tweede veerboot ingelegd tussen Sint-Anneke en het Steen. Hierdoor kan je om het kwartier een veerboot nemen in plaats van om het half uur. En dat werkt. De reizigersaantallen verdubbelden, de populariteit groeide en de druk op de voetgangerstunnel daalde”, steekt een enthousiaste Nadine Peeters van wal. “Zonder overdrijven kunnen we het inleggen van dat tweede veer een groot succes noemen.”


Het linkse raadslid vervolgt: “Toen wij vijf jaar geleden vroegen om de frequentie te verhogen naar een overzet om het kwartier, antwoordde Antwerps schepen voor Mobiliteit, Koen Kennis (N-VA), nog dat er daarvoor nog niet genoeg reizigers waren. Ondertussen is de tweede veerdienst er gekomen en er is een brede steun voor het behoud ervan. Het is de meest betrouwbare en schoonste vorm van openbaar vervoer hier. De schrapping is niet respectvol tegenover het personeel en de reizigers. De petitie vanuit de Linkeroeverse Facebook-pagina haalde op twee weken tijd al bijna 3000 handtekeningen op. De initiatiefnemers van de petitie waren ook aanwezig op de actie."


Peeters benadrukt het belang de overzet: ”Gezien het schrappen van bus 36 naar de rechteroever, de overbelasting van de voetgangerstunnel en de onbetrouwbaarheid van de trams, is er meer dan ooit nood aan een tweede veerboot.”


“Met grote trom werd eergisteren de fietsersbrug over de Schelde ter hoogte van de Kennedytunnel nogmaals gelanceerd”, weet Van Duppen. “De Vlaamse overheid wil voor dit landmark maar liefst 254 miljoen neertellen met daarbovenop een jaarlijkse werkingskost van 5,6 miljoen euro. Maar voor de tweede veerboot, die zijn nut in de praktijk bewijst, wil minister Lydia Peeters (Open VLD) geen 1,8 miljoen euro investeren. Wie begrijpt dat?”
“Meer nog”, stelt Van Duppen, “in de bestelde studie naar de effecten van een nieuwe Scheldebrug, gaat men uit van een verhoogde frequentie van de veerdienst van Sint-Anneke naar het Steen om de 10 minuten. Dus zelfs als de brug er zou komen dan is een hogere frequentie nog altijd nodig. Waarom dan nu het tweede veer om het kwartier niet houden?”


Ben Van Duppen en Nadine Peeters roepen de minister dan ook op om het tweede veer te behouden. “Zoek dat budget en zorg dat zowel het personeel als de passagiers zeker zijn van deze betrouwbare en mooie vorm van openbaar vervoer.”

 

Foto's: Karina Brys