PVDA lanceert www.SLIMMERnaarAntwerpen.be, een interactieve website over het openbaar vervoer

De PVDA lanceert een interactieve website www.SLIMMERnaarAntwerpen.be waar Antwerpenaren de alternatieven voor het openbaar vervoer van de linkse partij kunnen ontdekken.

“In oktober stelden we ons openbaar vervoersplan ‘SLIMMER naar Antwerpen’ voor, met een Waterbus op de dokken, het in gebruik nemen van het ringspoor en heel wat verbeteringen aan het tramnet”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid en woordvoerder van PVDA Antwerpen. “Daar nu infoavonden over organiseren is jammer genoeg niet mogelijk. Daarom maken we het met deze website voor iedereen mogelijk om te kijken wat er met ons plan in de buurt verandert. Bovendien kunnen mensen via de website ook onmiddellijk aan de slag om het plan realiteit te maken.”

In oktober stelde de PVDA ‘SLIMMER naar Antwerpen’ voor, haar alternatief op het openbaar vervoersplan dat De Lijn en de stad Antwerpen eind 2021 willen invoeren. In plaats van het schrappen en inkorten van belangrijke lijnen als tram 7, 4 en 2 of bus 22, kiest de PVDA in haar plan voor investeringen die op korte termijn een verschil kunnen maken. De linkse partij denkt daarbij aan het inleggen van een nieuwe Waterbus op de dokken van de Antwerpse haven, personenvervoer op het ringspoor en het in gebruik nemen van een aantal missing links zoals de ongebruikte premetrostations onder de Turnhoutsebaan en de tramverbinding tussen Deurne Noord en Deurne Zuid.

Nu lanceert de PVDA ook een interactieve website waar mensen kunnen ontdekken wat het plan voor hen zou betekenen. “Op www.SLIMMERnaarAntwerpen.be vind je een overzichtelijke kaart waar je de lijnen kan aanklikken die jou interesseren”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid en woordvoerder van PVDA Antwerpen. “Je komt er meteen ook te weten hoe je kan helpen om het openbaar vervoer in Antwerpen te verbeteren en welke acties we met de PVDA organiseren.”

Met de website wil de PVDA de Antwerpenaar uitnodigen om mee na te denken over het openbaar vervoer in Antwerpen. “Tegen het einde van dit jaar zal ons openbaar vervoer grondig door elkaar geschud worden, maar de gebruikers van het openbaar vervoer en ook de werknemers van De Lijn worden daar amper bij betrokken”, zegt D’Haese. “We willen het debat daarover open trekken en vooral: in beweging komen om een aantal nefaste keuzes terug te draaien en meer ambitie te tonen. In deze coronatijden, waar infoavonden en fysieke acties moeilijk te organiseren zijn, is www.SLIMMERnaarAntwerpen.be daarvoor het ideale instrument.”