PVDA lanceert petitie voor inleggen van vier veerboten over de Schelde

Om de bereikbaarheidsproblemen van Linkeroever op te lossen stelt de PVDA voor om op korte termijn de huidige veerdienst uit te breiden met drie vaartuigen. De linkse partij wil één extra boot voor de overzet Sint-Anneke-Steen en twee veerboten voor een nieuwe overzet Zuid-Regatta. “Vele mensen zijn de gebrekkige mobiliteit beu en willen snelle oplossingen. Met ons plan voor de veerdienst komen we hieraan tegemoet. We willen tegen oktober maar liefst duizend handtekeningen voor onze petitie ophalen om de druk op stadsbestuur en Vlaamse regering op te voeren”, zegt Nadine Peeters, Antwerps PVDA-Districtsraadslid en inwoonster van Linkeroever.

Op haar info-avond van vrijdag 25 juni lanceerde de plaatselijke afdeling PVDA haar plan om Linkeroever bereikbaar te maken. “Vele mensen zijn terecht boos over de onbetrouwbaarheid van de tunnels. De laatste maanden was er minstens één van de tunnels buiten dienst. Door de beperkte frequentie is de veerdienst aan Sint-Anneke geen alternatief. Als antwoord op deze chaos horen ze het megalomaan infrastructuurproject van de fietsbrug. Alsof er geen scheepvaartverkeer is op de Schelde. Als antwoord daarop kwam dan weer het idee van een kabelbaan. Maar de mensen willen geen jaren meer wachten op studies en grote werken. Ze willen nu een oplossing om vlot en comfortabel over en weer te geraken”, weet Nadine Peeters.

De linkse PVDA haalt haar mosterd in Amsterdam en vele andere zichzelf respecterende havensteden waar veerboten continu over en weer varen. ‘Dit is ook bij ons mogelijk. Als we twee boten per veerdienst inzetten kunnen we de wachttijd aan elke oever tot maximum 15 minuten beperken. Zowel aan Regatta als aan Sint-Anneke is de nood hoog. ”De modal shift zorgde ervoor dat veel meer mensen met de fiets gaan werken of voor ontspanning,.. zorg dan ook dat ze vlot van de ene oever op de andere geraken” dringt Peeters aan. “Het is goed dat er studies gebeuren naar harde infrastructuur, maar dat gaat nog jaren duren. Ondertussen is het nodig dat er extra capaciteit komt, dat er een veer kan varen. Die extra boten en pontons zijn geen nutteloze investeringen, die gaan we zeker nog elders kunnen inzetten als er ooit een tunnel of kabelbaan komt”, beargumenteert Peeters.

De PVDA is van plan om de komende drie maanden duizend handtekeningen voor haar voorstel op te halen. “We merken dat het enthousiasme heel groot is bij mensen die de tunnel of het veer gebruiken. Ons voorstel is echt een alternatief dat mensen weet te bekoren.” Uit de info-avond kwamen verschillende voorstellen om op een creatieve manier handtekeningen op te halen. Wordt vervolgd dus. De veertig aanwezigen namen alvast petities mee of gingen er online mee aan de slag.

Bekijk de reportage van ATV