PVDA Kiel en de buurtbewoners vragen meer ambitie voor het Kielpark

De afgelopen weken voerden leden van de Kielse afdeling van PVDA tientallen gesprekken met buurtbewoners en parkbezoekers over het Kielpark. Wat vinden ze van hoe het park er nu bij ligt? Wat ontbreekt er? Welke mogelijkheden zien zij om er echt een plek voor de buurt van te maken? Het leverde meer dan honderdvijftig frisse ideeën op. “Het park is de enige groene plek in de wijk, maar er wordt amper in geïnvesteerd,” zegt Nadine Peeters, PVDA fractieleider in District Antwerpen, “we vragen het district om eindelijk ambitie te tonen en van het Kielpark een plek te maken waar iedereen zich thuis voelt”.

Het Kiel is één van de meest dichtbevolkte wijken van Antwerpen met heel weinig open ruimte. Het Kielpark zou een plek kunnen zijn waar de bewoners zich thuis kunnen voelen, een tuin voor de buurt om te sporten, spelen, genieten en ontmoeten. Maar dat is het vandaag helemaal niet. “Er wordt bijna nooit in onze buurt en het park geïnvesteerd, we worden vergeten”, die opmerking horen de leden van de PVDA afdeling op het Kiel regelmatig en ze willen er iets aan doen. Ze lanceerden een grote buurtbevraging en dat leverde vele ideeën op om te investeren in het park maar het legde ook meteen de noden bloot van de Kielenaren.

“We zouden graag een bank hebben naast de speeltuin, zodat we onze kinderen gemakkelijker in het oog kunnen houden,” reageerde Malika op de vraag wat ze graag in het Kielpark zou willen zien. “Plaats om vrij te kunnen sporten met mijn vrienden, cricket spelen of voetballen bijvoorbeeld,” was de reactie van Alams en Zabihullah die om de hoek wonen. “Een plek om iets te kunnen drinken en naar de wc te kunnen gaan,” reageerde Rik. “Verlichting zodat we ’s avonds en ‘s ochtends ook veilig door het park kunnen,” zei Nadia dan weer. Het is duidelijk, de buurt weet perfect wat er nodig is in het park, om van het park een plek te maken waar iedereen thuis kan zijn.

Uit de vele suggesties en boeiende gesprekken verzamelde de Kielse afdeling van de PVDA vier functies die het park moet hebben: een park om te spelen, te sporten, te genieten en te ontmoeten. “Met deze interessante ideeën ga ik op de districstraad van maandag 20 december vragen dat het district ambitie toont voor het Kielpark en er ook eindelijk een plan met visie voor maakt" zegt Nadine Peeters, “enkele zaken kan je zo doen, zoals banken dichter bij de speeltuin plaatsen, toiletten voorzien die altijd toegankelijk zijn en er een drinkwaterfonteintje zetten. Maar tegelijk is het nodig dat er ook een plan met visie op tafel komt om van het Kielpark de tuin van de buurt te maken.” De bevraging van de PVDA levert alvast voldoende suggesties op om mee te beginnen, maar de linkse partij roept op om in dat proces de buurt te blijven betrekken. “Luister naar de buurt, die barst van de ideeën. Dat tonen we met onze bevraging aan.”

PVDA Kiel lanceert nu een petitie om haar eisen kracht bij te zetten en de stad en het district op te roepen ambitie te tonen voor het Kielpark. De petitie kan je tekenen via antwerpen.pvda.be/kielpark.

Fotoverslag

Fotografen: Yves Porters en Helin Gumus