PVDA houdt ‘ping-pong-poll’ voor de tweede veerboot

Op donderdag 30 maart lieten PVDA-woordvoerder Ben Van Duppen en districtsraadslid Nadine Peeters de reizigers van de overzet tussen linker- en rechteroever aan het woord met een ‘pingpong-poll’. Door middel van een pingpongbal in een glazen koker te laten vallen lieten ze duidelijk merken dat de frequentie van één veerboot om het kwartier broodnodig is. “Het tweede veer stopt overmorgen met varen. Er moet dringend een oplossing komen. Iedereen is het erover eens dat de frequentie om het kwartier nodig is. Het gepingpong tussen de Vlaamse regering en het Antwerpse stadsbestuur mag nu stoppen.”

Nadine Peeters woont zelf op Linkeroever en weet hoe belangrijk het tweede veer is. Zij schrikt niet van de overduidelijke uitslag van de ping-pong-poll. “De overzet is gewoon de meest betrouwbare vorm van openbaar vervoer. De liften en roltrappen van de voetgangerstunnel zijn regelmatig buiten dienst voor onderhoud en zijn niet voorzien op de toename van het aantal fietsers. De tram is geen zekerheid en bus 36 werd afgeschaft. Maar het veer vaart stipt om het kwartier, wat er ook gebeurt. De Antwerpenaren hebben het veer in hun hart gesloten, dat bewijzen de 1 miljoen reizigers op één jaar tijd.”

“Niemand betwist het tweede veer nog”, vult Ben Van Duppen aan. “Zowel de Vlaamse regering als het Antwerps stadsbestuur zijn zeer tevreden met de meerwaarde ervan. Maar ze struikelen over de jaarlijkse factuur van 1,8 miljoen euro. Volgens Vlaanderen is het aan de stad om dit op te hoesten en vice versa. In plaats van met elkaar te praten schrijven ze brieven over en weer alsof het om een schrijfactie van Amnesty International gaat.”

Volgens Van Duppen hebben de reizigers lak aan die politieke spelletjes. “Niemand die ik hier sprak maakt het uit wie het veer financiert, zolang ze maar vaart. N-VA en Open VLD besturen samen, zowel in Vlaanderen als in Antwerpen.”

“De Vlaamse Regering en het stadsbestuur willen samen een fietsbrug van 250 miljoen over de Schelde bouwen en een Oosterweelverbinding van 6 miljard realiseren”, besluit Nadine Peeters. “Dat ze nu struikelen over een fractie van dat bedrag is te triest voor woorden. Stop deze politieke ping-pong-match en laat het veer a.u.b. varen.”