PVDA hekelt tweede poging tot privatisering Zorgbedrijf Antwerpen

Op de komende gemeenteraad wil het Antwerpse stadsbestuur opnieuw de privatisering van het Zorgbedrijf Antwerpen op tafel leggen. “Een jaar geleden deed het daartoe een eerste poging maar werd teruggefloten na een klacht van de PVDA bij de gouverneur. Vandaag doet het een nieuwe poging op een andere manier, via het oprichten van een private woonzorgvereniging”, zegt gemeenteraadslid Lise Vandecasteele.

“Ik roep het stadsbestuur op om te stoppen met het privatiseren van en het besparen op de ouderenzorg", zegt Vandecasteele. "Het zou beter investeren in een sterke openbare ouderenzorg die toonaangevend is als het over betaalbaarheid en personeelsinzet gaat.”

Een jaar geleden, op de gemeenteraad van 31 mei 2021, liet het Antwerpse stadsbestuur de plannen voor de privatisering van het Zorgbedrijf goedkeuren. Dat omvat onder meer de publieke woonzorgcentra van de stad Antwerpen. De vakbonden en de PVDA vonden die plannen “onwenselijk en onwettelijk”, waarna gouverneur Cathy Berx de plannen van het stadsbestuur vernietigde. Ook het privatiseringsdecreet, dat de plannen van het Antwerpse stadsbestuur alsnog een wettelijke basis moest geven, raakte door het brede protest niet goedgekeurd in het Vlaams parlement.

Vandaag doet het Antwerpse stadsbestuur een tweede poging. Het wil het Zorgbedrijf privatiseren via de oprichting van een private woonzorgvereniging. Deze private vereniging wordt opgericht met als partner het ZNA (Ziekenhuisnetwerk Antwerpen). In de toekomst kunnen nog andere private partners toetreden, waar het stadsbestuur ook op blijkt te rekenen. De linkse oppositiepartij PVDA trekt opnieuw aan de alarmbel.

“In de motivering stelt het stadsbestuur dat het in de toekomst hoopt op extra private partners in de woonzorgvereniging, waardoor het stadsbestuur zelf geen extra middelen moet voorzien voor de ouderenzorg”, zegt Lise Vandecasteele, gemeenteraadslid voor de PVDA. “Op papier moet dat gaan om vzw’s en niet om commerciële bedrijven. Maar alle grote commerciële zorgmultinationals werken tegenwoordig met verdoken vzw’s, die dus wél een commercieel doel hebben. Opnieuw wil het stadsbestuur dus een privatiseringsoperatie doorvoeren die de deur openzet naar bedrijven met winstoogmerk.”

“Het stadsbestuur zegt wel dat het privaat kapitaal moet aantrekken om het Zorgbedrijf overeind te houden, maar ondertussen voert het zelf een nooit geziene besparingsoperatie door”, zegt Vandecasteele. “Tussen 2012 en nu werd al een derde van de middelen van het Zorgbedrijf geschrapt, met alle gevolgen van dien. Met deze privatisering hopen Bart De Wever en co nog eens 10 miljoen euro te besparen tegen 2025. Terwijl we goed weten wat de gevolgen van een privatisering zullen zijn voor bewoners en personeel: minder kwaliteit, minder personeel en hogere prijzen. In plaats van de ouderenzorg af te stoten en kapot te besparen, zou het stadsbestuur beter investeren in haar ouderenzorg. Een sterke openbare zorgsector is belangrijk omdat die voor iedereen betaalbare en kwaliteitsvolle zorg kan bieden.”