PVDA Deurne laat artiesten een lichtpunt zijn voor de zorg

Zaterdag 12 december zongen leden van PVDA Deurne kerstliedjes en opera in een van de Deurnese woonzorgcentra. “Personeel en bewoners gaan door heel moeilijke tijden,” zegt Manal Toumi. “Wij brengen hen vandaag cultuur omdat muziek de zeden verzacht en hen even kan ontspannen. We vragen met deze actie ook dat het districtsbestuur deze ontmoetingen aan de andere zorginstellingen in Deurne organiseert, zodat muzikanten, bewoners en personeel ervan kunnen genieten.”

Met de feestdagen in zicht teistert corona nog steeds ons land. Om de eenzaamheid in deze donkere weken te bestrijden, besloot PVDA Deurne om van deze zaterdag in december een hele speciale dag te maken. “Wij brengen de bewoners en het personeel vandaag een bakje vol cultuur”, zegt Manal Toumi, districtsraadslid van de PVDA. “We zingen kerstliederen, verkleed in kerstkleuren en begeleid op gitaar. Bovendien laat ook operazanger Tristan Faes, districtsraadslid in Merksem, zijn prachtige stem horen.”

PVDA vraagt het districtsbestuur van Deurne om de volgende weken meer van deze culturele ontmoetingen te organiseren. “We zagen het voorbije jaar enorm veel culturele evenementen wegvallen”, weet Manal Toumi. “Circus Boelaere, de Kinderconcerten in het Openluchttheater, noem maar op. In totaal is er voor 115.000 euro geschrapt aan culturele activiteiten van het district. Achter die cijfers zitten de harde verhalen van artiesten en muzikanten die al maanden zonder inkomsten zitten. Het is hoog tijd om buiten de lijntjes te kleuren en na te denken over alternatieve manieren om artiesten te steunen en om cultuur bij de Deurnenaar te brengen.”

“Het publiek hebben we in ieder geval al,” voegt Manal Toumi enthousiast toe. “De voorbije paar maanden zijn enorm moeilijk geweest in de woonzorgcentra, maar vandaag zie je de mensen genieten en stralen. Met deze concerten helpen we dus niet alleen lokale muzikanten, maar brengen we ook een lichtpuntje in deze donkere dagen voor personeel en bewoners.”