PVDA Deurne en bewoners Ten Eekhovelei houden Winterdrink voor meer transparantie en inspraak

De buurtbewoners van de oneven huisnummers (69 tot 361) in de Ten Eekhovelei vinden het hoog tijd dat het stadsbestuur eindelijk duidelijkheid geeft over de toekomst van de wijk naast de Antwerpse ring. Dat lieten de bewoners weten tijdens een Winterdrink zondagnamiddag georganiseerd door PVDA Deurne. “Veel bewoners stellen zich vragen over de op til staande werken aan het nieuwe Ringpark, de verkoop van hun huizen en de toekomstige woonprojecten”, licht Ianthe Ghaye van PVDA Deurne toe. “Maar het stadsbestuur weigert transparantie en toegankelijke informatie te geven”.

De bewoners kregen het laatste jaar verschillende brieven om hun pand te verkopen wegens de impact van de nabije Oosterweelwerken.“Met de PVDA volgen wij al sinds een jaar de situatie op. We hebben nauw contact met de bewoners via wijktochten en Whatsapp”, vertelt Ianthe Ghaye. “Veel bewoners stellen zich oprechte vragen die onbeantwoord blijven. Wat zal er gebeuren als je toch beslist om te blijven? Hoe worden de toekomstige woonprojecten ingericht?”. Buurtbewoner Ivo Wauters vindt er dat er eindelijk eens geluisterd moet worden naar de bewoners: “Het is vooral de grote onduidelijkheid die me stoort. Het lijkt wel alsof de stad corona gebruikt om niet fysiek in gesprek te moeten gaan met ons. Ik zou het waarderen mochten Koen Kennis en Bart De Wever eens met ons komen praten.”

Op 17 oktober riep burgemeester Bart De Wever (N-VA) op ATV nog op om ‘zeker uw huis niet te verkopen, want na afloop van de werken zal het er zo veel beter zijn’. De bevoegde schepen Koen Kennis (N-VA) waarschuwt op zijn beurt dan weer de bewoners voor de impact van de werken de komende jaren. “Wat is het nu eigenlijk?”, stelt Ianthe Ghaye aan de kaak. “De bewoners hebben nood aan duidelijkheid over de toekomst van hun wijk, maar het stadsbestuur houdt de lippen stijf op elkaar.”

De linkse partij organiseerde zondagnamiddag 9 januari een Winterdrink met de buurt, zoals ze in maart vorig jaar al een buurtvergadering organiseerde met 50 bewoners. “Met onze actie willen het gebrek aan transparantie en inspraak vanwege het stadsbestuur aanklagen. In plaats van de bewoners te betrekken en naar oplossingen op maat te zoeken, zet het stadsbestuur hen op de tweede plaats in dit vernieuwingsproject. We zijn samen met de bewoners een petitie gestart om transparantie en inspraak te eisen. We willen die afgeven bij de gemeenteraad en vragen dat het stadsbestuur in gesprek gaat met de bewoners,” besluit Ianthe Ghaye.

Teken de petitie: https://antwerpen.pvda.be/teneekhovelei?fbclid=IwAR0L5YF8lHWPMlLFy30s9Jc4RHRWAEo7ZQ5PMh8pJjvaBLMzu-RFxiFxjaE