PVDA deelt folder uit voor een leefbaar Linkeroever

--- LET OP : bijeenkomst 29 oktober GEANNULEERD wegens verstrengde coronamaatregelen ---

Welke plannen heeft het stadsbestuur voor Linkeroever? De voertuigentunnel valt uiteen en de liften van de St Annatunnel zijn regelmatig kapot. De St Annatunnel zelf is vies, vuil en gevaarlijk. Ook de roltrappen aan Van Eeden zijn meer kapot dan dat ze werken. De stadscamping aan St Annastrand moet weg, voor welk project? De camping gaat naar de Middenvijver. De windmolen is bedreigd met afbraak, want erfgoed staat in de weg? Komen er sjieke hotels op Sint Anneke en voor wie? Blijft Sint Anneke een plek voor gewone mensen of wordt het een plaats voor de dikke portemonnees?

Wij willen geen Knokke aan de Schelde

Voor de PVDA is de grote vraag: “Op wiens maat zal de verandering zijn?” De vorige schepen Rob Van de Velde (N-VA) wilde een Knokke aan de Schelde maken. Hij is nu projectontwikkelaar. Wij willen vooral een aangename plek om te wonen, te werken en ons te ontspannen. Wij willen een ontwikkeling op maat van de mensen van Sint Anneke en niet op maat van de projectontwikkelaars. Een gezellig Sint Anneke voor bewoners en bezoekers. Een leefbaar Linkeroever!

Plannen Sint Anneke Plage

In 2016 werd een eerste masterplan opgemaakt om Sint Anneke Plage te herwaarderen.
De titel zegt “We willen van Sint Anneke weer dé hotspot van weleer maken.
Dat klinkt goed!
Wandelen met open zicht op de Schelde, daar zijn we fan van.
Maar waarom wil het stadsbestuur daar dan nog hoge torens en een prestigieus hotel bouwen?

Aan de dijk op het einde van de Gloriantlaan kan volgens het voorlopige Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) gebouwd worden. Als we het plan goed lezen, dan kan daar een toren met verschillende verdiepingen komen. De mogelijkheden voor investeerders om op die locatie een winstgevend project neer te poten is groot. Op het terrein van de jachthaven waren er al plannen voor een hotel.

Het is een goede zaak dat men de horeca op de plage rechtszekerheid wil geven zodat kan worden geïnvesteerd. Maar men schrapt de nabije parkeerplaatsen die gebruikt worden door minder mobiele, vaak oudere mensen. Om de horeca echt te steunen, kan men die beter betrekken bij de talloze evenementen in plaats van biertenten te plaatsen op de Charles De Costerlaan. De rechtsonzekerheid voor de plage wordt nog groter als er op andere plekken café’s en restaurants mogen gebouwd worden.

De stadscamping

Om investeerders te overtuigen om een nieuwe camping te installeren op de Middenvijver gooit het stadsbestuur er bijna 2 miljoen euro tegenaan. Waarom gebruikt men dat geld niet om de huidige stadscamping te vernieuwen? Waarom moet die camping per se weg? Hij ligt er ideaal: vlakbij het zwembad, de plage en de horeca? Het stadsbestuur spuit mist: “Er zijn 'andere mogelijkheden' die passen in een 'breder verhaal'." Wie wordt hier beter van?

Zwembad

Wij willen dat het openluchtzwembad blijft én graag een betaalbaar binnenzwembad erbij. Op die manier kunnen Linkeroevenaars ook in de wintermaanden genieten van waterpret dichtbij. De mogelijkheid voor een overdekt zwembad staat in het masterplan, maar het werd afgevoerd door dit stadsbestuur wegens te weinig budget.
De projectontwikkelaar die droomde van een hotel op het terrein van de jachthaven, droomde ook al van een chique wellness. Wij dromen van een deftig en betaalbaar zwembad.

De molen

Molen ‘t Veertje is een beschermd monument en terecht. We hebben nog geen enkele goede reden gehoord waarom hij moet verhuizen naar Hoboken. Bijna 100 jaar siert hij de bocht van de Schelde. Een herkenningspunt voor de Antwerpenaar en voor de zeilers. Een petitie voor het behoud van de molen werd al 1123 maal getekend. Een maalvaardige graanmolen met regelmatige workshops zou net een unieke troef kunnen zijn voor de ontwikkeling van Linkeroever. Het Stadsbestuur moet open kaart spelen! Kiest ze voor geschiedenis en erfgoed? Of voor nieuw vastgoed?

Mobiliteit

Ondertussen staan we dikwijls stil. Met de auto, met de tram, aan de liften van de tunnels...
De roltrap van metrostation Van Eeden is al weer een maand buiten dienst.
Linkeroever wordt stilaan onbereikbaar. Dat moet aangepakt worden. Niet met de zoveelste studie of nog eens een belofte. Maar met snelle maatregelen. Dat kan.

De liften en roltrappen in de voetgangerstunnel zouden in 2017 vernieuwd worden.
Tot vandaag is daar nog altijd geen aannemer voor gevonden. Daardoor blijven we sukkelen met pannes aan de oude liften en oude roltrappen. Dat moet toch sneller kunnen?

Om te zorgen dat iedereen vlot aan de overkant geraakt tijdens de renovatie van die tunnel kwam de veerboot er. Fijn! Wij zijn fan van de veerboot. Maar laat die elk kwartier overvaren! Twee veerboten die elkaar kruisen, dat zien we toch in elke grote stad aan het water? En laat die veerboot toch tot 23h varen! #ZetVaartachterdeOverzet

Al van in 1874 worden er bruggen over de Schelde beloofd. Maar met een brug maak je de scheepvaart naar Brussel Zeehaven onmogelijk. Dat gaat dus niet. Dat zeggen de loodsen. Dat zeiden we ook met PVDA. Ondertussen is er veel geld en tijd in studies gestoken. Om dan te horen... dat het waarschijnlijk toch een tunnel zal worden.
Hoeveel tijd ging verloren voor een extra en haalbare oeververbinding?

Inspraak en participatie a.u.b.

Nadine Peeters, districtsraadslid van de PVDA, vroeg het stadsbestuur al meerdere malen om inspraak te organiseren voor de bewoners van Linkeroever. Ze vindt dat de bewoners en gebruikers van de Plage moeten meepraten over hoe Sint Anneke opgewaardeerd kan worden en mét respect voor het volkse karakter.

Had jij voor september al iets gehoord over deze plannen? Kreeg jij een brief of een mail?
Werd jouw mening al gevraagd? Inspraak en participatie is zelf naar de mensen gaan, je plannen uitleggen, hun mening vragen en daar dan ook rekening mee houden.
Dat is hier totaal niet gebeurd.

Het stadsbestuur zegt dat ze al veel informatiemomenten organiseerde met de “stakeholders”. Als de horeca in augustus hoort wat er in het masterplan staat dan worden die boos! Dat wil dus zeggen dat de plannen niet met hen doorgepraat werden.

Voorlopig is er nog niets beslist. Dat kan pas als het masterplan een definitief RUP (Ruimtelijk UitvoeringsPlan) wordt. Mag een hotel gebouwd worden of niet? Hoeveel parkeerplaatsen mogen er blijven? Mag je wonen op de plage? Dat wordt allemaal bepaald in een RUP. Daarom moeten we nu onze stem laten horen.

Geef jouw gedacht

Als PVDA zijn we wél geïnteresseerd in jouw mening.
We willen ook live van gedachten wisselen.
Wij horen ook graag jouw verhaal.

Er was een bijeenkomst gepland op donderdag 29 oktober, maar wegens de verstrengde coronamaatregelen kan deze niet doorgaan. We hopen dat de situatie snel verbeterd, zodat we een nieuwe datum kunnen vastleggen. Je kan wel nog je mening doorgeven aan Nadine, via nadine.peeters@pvda.be of 0496 62 36 26.

 

Download hier deze folder.


1 reactie

Gelieve je mail te bekijken voor een link om je account te activeren.
  • Jorien Oste
    publiceerde deze pagina in Nieuws 2020-10-27 12:02:16 +0100

Doe je mee?