PVDA breekt voor het eerst door in centrumsteden in heel België

De PVDA gaat vooruit in de stad Antwerpen en haar districten, breekt voor het eerst door in de provinciehoofdsteden Gent, Leuven en Hasselt en verovert ook een eerste zetel in de centrumsteden Mechelen, Turnhout, Geel, Vilvoorde en Sint-Niklaas. 'Daarmee zitten we op schema om in 2019 ook langs Vlaamse kant een verkozene naar het federaal parlement te sturen', zegt een tevreden Peter Mertens. In Borgerhout kan de PVDA samen met Groen en sp.a de linkse coalitie verder zetten en ook in Antwerpen is een progressieve meerderheid mogelijk. In Wallonië en Brussel zet de partij stevige scores neer in de centrumsteden.

'Ik ben een tevreden nationaal partijvoorzitter', zegt Peter Mertens, voorzitter van de PVDA, in een eerste reactie op de verkiezingsresultaten. 'Wij hebben zowat alle doelstellingen die we ons voorop stelden behaald. We verdrievoudigen ons aantal mandatarissen, van 50 naar meer dan 157 (exclusief 12 provincieraadsleden). We breken naast Antwerpen, Genk, Zelzate en Lommel, voor het eerst ook door in Gent, Leuven, Hasselt, Mechelen, Turnhout, Vilvoorde, Sint-Niklaas, Geel en Brasschaat. In het Brussels gewest halen we 10 tot 15% in de grootste gemeenten en in Brussel stad. En in Wallonië scoren we meer dan 15% in Luik, Charleroi en La Louvière, en in de hele rode gordel rond Luik. Daarnaast halen we voor het eerst verkozenen in Namen, Hoei, Doornik en Verviers. We zijn voor het eerst van een grootstedelijk fenomeen in Antwerpen en Luik, uitgegroeid tot een stedelijk fenomeen in zowat alle centrumsteden in Wallonië, Brussel en Vlaanderen'.

Eerste verkozenen in Vlaamse provinciehoofdsteden en centrumsteden

De PVDA behaalt voor het eerst verkozenen in de Vlaamse provinciehoofdsteden Leuven, Hasselt en Gent. 'De eerste stap om de kiesdrempel te doorbreken is de allerbelangrijkste', zegt Mertens. 'Vandaag zijn we er in geslaagd om met Line De Witte, Tom De Meester en Kim De Witte die eerste stap te nemen. In Gent en Hasselt niet met één, maar meteen met twee of drie verkozenen.'

Ook in centrumsteden in heel Vlaanderen haalt de PVDA haar eerste verkozenen. 'In Turnhout sturen we Wout Schafraet naar de gemeenteraad, in Mechelen Dirk Tuypens, in Geel Greet Daems, in Sint-Niklaas Jef Maes en in Vilvoorde Sander Barrez', zegt een tevreden Mertens.

Stevige scores in Brussel en Wallonië

'In de regio Brussel, Brussel stad, Anderlecht, Molenbeek, Schaarbeek, Sint-Gillis, Vorst, Elsene breken we door en verankeren we ons lokaal', zegt Mertens. 'We gaan van 2 naar minstens 35 verkozenen in alle Brusselse gemeenten.'

'In Wallonië zijn de uitslagen nog lang niet binnen, maar ziet het er goed uit en halen we een doorbraak in de centrumsteden. We hebben voor het eerst verkozenen in Doornik, in Verviers, in Namen, ... In Charleroi zouden we rond de 15% halen, net als in La Louvière. In de hele industriegordel rond Luik halen wij tussen 15 tot 25%', zegt Mertens.

PVDA groeit door in Antwerpen en haar districten

'Antwerpen stad was de moeilijkste strijd, dat wisten we op voorhand. De N-VA heeft er de duurste campagne ooit gevoerd en houdt verrassend stand. In die omstandigheden is het niet makkelijk. Maar zijn we uiteraard tevreden dat we ook daar vooruitgaan naar 8,7%. Die vooruitgang is nog sterker zichtbaar in de districten. In Berchem en Wilrijk halen we extra zetels (telkens 2), en in Ekeren halen we onze eerste verkozene. Het meest hoopvolle is echter dat in Borgerhout de progressieve coalitie tussen Groen-PVDA-sp.a sterker wordt, en dat daar de progressieve coalitie normaal gezien kan verder besturen. Een progressieve coalitie is misschien ook mogelijk in het grootste district van de stad, het district Antwerpen. Dat zou echt een stap vooruit zijn.'

Op schema voor 2019

'Met de doorbraak van de verschillende centrumsteden, zit de PVDA op schema voor de federale en gewestelijke verkiezingen van 2019', zei Peter Mertens in zijn eerste toespraak tot de Antwerpse leden en sympathisanten. 'In de provincie Antwerpen  breekt de PVDA voor het eerst door in Mechelen, Turnhout, Geel, en Brasschaat. Ook in Antwerpen stad gaat de PVDA vooruit, en daarmee zit autentiek links op schema voor 2019, om voor het eerst in haar geschiedenis verkozenen te halen vanuit het noorden van het land voor het federale en Vlaamse parlement.'

Bekijk de volledige resultaten van de PVDA hier.