PVDA Borgerhout kiest alvast tegels voor premetrostation Drink als start van de campagne “Open Drink in 2021”

Maandag 15 maart voerde de Borgerhoutse PVDA-afdeling samen met Antwerps boegbeeld Jos D’Haese actie voor het openen van premetrostation Drink onder de Turnhoutsebaan. De ruwbouw van het premetrostation ligt al jaren onder de grond te wachten op de finale afwerking. “Premetrostation Drink is bijna helemaal af, het moet bij wijze van spreken enkel nog betegeld worden” zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. Leden van de linkse partij hielden daarom een symbolische tegelbeurs om een keuze te maken voor de aankleding van het station.

Eind jaren ‘70 werd onder de Turnhoutsebaan in Borgerhout de ‘Reuzenpijp’ aangelegd, een premetrokoker van het Astridplein naar Deurne-Zuid. Pas in 2015 werd Zegel, een van de haltes op het traject in gebruik genomen. Maar ook onder Drink, een populaire halte in hartje Borgerhout, ligt een premetrostation klaar. Tram 8 en 10 zoeven er voorbij zonder te stoppen, terwijl bovengronds bussen en trams propvol zitten. De werken om premetrostation Drink te openen zouden pas starten in 2023. Veel te laat, vindt de PVDA.

“Premetrostation Drink is bijna helemaal af, het moet bij wijze van spreken enkel nog betegeld worden” zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid voor de PVDA. “Daarom hielden we maandag een tegelbeurs om samen te kiezen met welke tegel den Drink afgewerkt moet worden. Op die manier maken we duidelijk dat het echt een kwestie is van afwerking voor Drink in gebruik genomen kan worden.”

De actie is de start van de campagne ‘Open premetrostation Drink in 2021’, waarmee de PVDA de druk opvoert om Drink nog dit jaar te openen. “Op het einde van 2021 wordt het hele tramnet in Antwerpen gereorganiseerd. Dat is toch het uitgelezen moment om Drink te openen?”, zegt D’Haese. “Zowat elke politieke partij is akkoord dat premetrostation Drink zo snel mogelijk open moet, maar toch blijft het er ongebruikt bij liggen. De kostprijs zou amper 2 miljoen euro bedragen, een derde van wat De Lijn wil uitgeven aan de keerlus op de Gitschotellei waar niemand op zit te wachten. Er is werkelijk geen enkele zinnige reden te verzinnen waarom Drink niet nog dit jaar geopend zou kunnen worden.”

PVDA Borgerhout houdt daarom een “tegelpetitie”. Mensen die de petitie voor Drink ondertekenen, ontvangen thuis een symbolisch tegeltje. Als er voldoende tegels zijn verdeeld (en coronaversoepelingen het toelaten), komt er een grote tegelactie waarbij het premetrostation symbolisch betegeld zal worden door de bewoners van Borgerhout.