PVDA bevraagt leden voor opmaak stadsenquête

Afgelopen weekend organiseerden vijf Antwerpse PVDA-afdelingen een ledenvergadering. Een tweehonderdtal geëngageerde leden staken de koppen bijeen om de problemen waarmee zij kampen in Antwerpen in kaart te brengen en te brainstormen over een stad op mensenmaat. “Dit participatief proces moet uitmonden in een stadsenquête waarmee we in het najaar duizenden Antwerpenaren willen bevragen”, stelt Kristof Vissers, PVDA-districtsraadslid in Deurne.

Borgerhout
Antwerpen
Deurne
Berchem
Deurne

Een partij zoals geen ander

De afdelingen Berchem, Borgerhout, Merksem, Antwerpen-centrum en Deurne organiseerden afgelopen weekend vijf ledenbijeenkomsten. In een aangenaam kader met koffiekoeken, broodjes, Marokkaanse koekjes of borrelnootjes ontmoetten de leden elkaar en gaven ze mee vorm aan een nieuwe stadsenquête. “De PVDA is geen partij zoals alle anderen. Wij steunen echt op onze leden. Ze  zijn onze oren en ogen. Dankzij hen weten wij wat er leeft in de wijken, op de werkvloer, aan de schoolpoort, in de overvolle tram… Dat merk je ook in de discussiegroepjes. Ik zat zelf tussen een student politicologie en een taxichauffeur en tegenover me zat een thuisverzorgster. Je voelt hier de diversiteit en rijkdom van onze maatschappij”, vertelt een enthousiaste Vissers.

Een combi roepen gelijk nen taxi

Wat sterk opvalt, is dat sommige informatie van de stad niet doorkomt tot haar inwoners. Een 50 jarige gitaarvirtuoos, regelmatig bezoeker van en performer in onze culturele instellingen, heeft geen weet van het bestaan van de A-kaart waarmee hij punten kan sparen die korting geven op onder andere culturele voorstellingen. Begin op onze bijeenkomsten niet over de staat van het openbaar vervoer of de decibels rijzen de hoogte in. Ook over de veiligheid, wordt duchtig gedebatteerd. “Veiligheid wordt onterecht een ‘rechts thema’ genoemd”, vindt Jean, een Deurnese senior. “Waarom sluit de burgemeester ons wijkkantoor en moeten we voortaan een afspraak maken in het verderaf gelegen kantoor, of een combi roepen gelijk nen taxi.”

200 ervaringsdeskundigen

Waar liggen onze leden vooral wakker van? “Dat is nu nog moeilijk te zeggen maar de thema’s ‘armoede’, ‘mobiliteit’, ‘gezondheid’, ‘wonen’ en ‘diversiteit’ liggen onze leden toch duidelijk na aan het hart. We willen met deze oefening niet alleen de stadsproblemen in kaart brengen maar ook positieve alternatieven aftoetsen en ontwikkelen”, vervolgt Vissers. “En dat lukt wonderwel. Iedereen woont, leeft en gebruikt de stad en is dus een ervaringsdeskundige”.

Nog zes bijeenkomsten  te gaan

In de maand april zullen er nog zes ledenbijeenkomsten plaatsvinden in Antwerpen-Noord, Wilrijk, Hoboken, Kiel, Nieuw-Zuid en Linkeroever. “Met al deze informatie zullen wij een stadsenquête opmaken waarmee we in het najaar, samen met onze leden, duizenden Antwerpenaren zullen bevragen, om heel goed te weten waarvan zij wakker liggen. Met de resultaten van die stadsenquête willen we onze speerpunten bepalen waarop we de komende jaren zullen inzetten”, besluit Vissers.

Kristof Vissers