PVDA Berchem stelt top vijf voor

PVDA Berchem stelt de eerste kandidaten van haar jonge, culturele en diverse districtsraadslijst voor. David Danssaert, voorzitter van Comac Antwerpen, de studentenbeweging van de PVDA, trekt de lijst. Op plaats twee staat dokter voor het volk Sofie Blancke. Districtsraadslid Luc Van de Weyer, business analiste Yana Dirkx en actrice Dahlia Pessemiers-Benamar vervolledigen de top vijf. Samen gaan zij de volgende jaren voor een leefbaar Berchem met betaalbaar wonen, gezonde lucht en meer fietsveiligheid.

Op de foto bovenaan van links naar rechts: Yana Dirkx, Sofie Blancke, Dahlia Pessemiers-Benamar, David Danssaert, Luc Van de Weyer

David Danssaert (26 j) trekt de lijst. Hij is voorzitter van Comac Antwerpen, de studentenbeweging van de PVDA. Hij is een van de trekkende krachten voor het behoud van de sociale studentenkoten Ten Prinsenhove aan de Universiteit Antwerpen. Ook in Berchem is hij bezorgd over de hoge woonkosten en het gebrek aan sociale en betaalbare woningen. “Het district kan een belangrijke rol spelen in het signaleren en bestrijden leegstand en adviseren waar de nood aan betaalbaar wonen het hoogst is,” zegt Danssaert.

Op de tweede plaats staat Sofie Blancke (49 j), arts bij Geneeskunde voor het Volk en initiatiefneemster van de petitie voor meetpunten fijnstof en geluid langs de aanvliegroute van de luchthaven. “Ik ben enorm tevreden met de ervaring en het enthousiasme dat Sofie toevoegt aan onze ploeg. Als geen ander kent ze de effecten van lawaai en fijnstof op de gezondheid van de burger,” glundert Danssaert.

Luc Van de Weyer (66 j) volgt op nummer drie. Na een lange loopbaan als syndicalist, verdiende hij zijn sporen in de Berchemse districtsraad, onder andere met de verdediging van de volkstuinders aan de Singel. Danssaert voegt aan: “Wat weinig mensen weten is dat Luc ook fervent fietser is. Hij belichaamt onze strijd voor meer fietsveiligheid in ons district. Hij kaart regelmatig de fietsfiles aan op de kruispunten op de Singel en het ontbreken van het fietspad aan de Generaal Lemanstraat.”​

Op plaats vier komt Yana Dirkx (27 j). Als business analiste en coach van jonge zelfstandigen kent ze de moeilijkheden die kleine ondernemers ondervinden. “Berchem is een district met veel zelfstandigen die mee werken aan een bruisende samenleving. Met PVDA Berchem willen we ook hun stem vertegenwoordigen,” zegt Danssaert.

De top vijf wordt afgesloten door Dahlia Pessemiers-Benamar (42 j). Als actrice met Marokkaanse roots en lerares woord komt ze op voor de toegankelijkheid van cultuurvoorzieningen in Berchem en in het bijzonder, in haar wijk De Groenenhoek. “Bij het grote publiek is ze bekend als actrice in de telenovelle Emma en de politiereeks De Ridder, maar wij kennen haar al langer als een actieve en geëngageerde vrouw in haar buurt en in de progressieve beweging,” besluit Danssaert.