PVDA bedankt het personeel van kinderopvang Merlijn op hun laatste dag met bloemen

PVDA districtsraadslid Shayla Sharmin gaf vandaag bloemen af aan de kinderverzorgsters en het administratief personeel op de laatste dag dat kinderdagverblijf Merlijn open is. De stad besliste begin oktober om de crèche plots te sluiten en dat raakt de ouders, de kinderen en het personeel. “We kregen tientallen getuigenissen van ouders die de beslissing niet kunnen begrijpen en nu erg in de problemen komen,” zegt Sharmin, “Borgerhout heeft nood aan meer betaalbare kinderopvang, niet aan nog meer besparingen.”

“Merlijn bevindt zich in een bruisende buurt in Borgerhout. De huiselijke kinderopvang biedt kinderen een ontspannen maar toch avontuurlijke omgeving waarin ze zichzelf ontplooien. Merlijn bevindt zich in een groen stuk te midden van een levendige stadsomgeving.” Zo wordt de kinderopvang aangeprezen door de stad. Toch besliste de schepen begin deze maand om deze crèche, samen met de enige andere Borgerhoutse crèche, de Calimero, te sluiten.

Zowel ouders als personeel betreuren de snelle sluiting van “hun Merlijn”. De ouders stuurden tientallen getuigenissen door die op de laatste Borgerhoutse districtsraad werden gebracht door Sharmin. “Eerst werden de openingsuren ingekort met twee uur per dag. Daardoor kan ik nu niet meer gaan werken. Ik vind geen opvang voor mijn kindje. De sluiting van Merlijn is voor mij een drama. Ik heb geen vervoer om mijn kindje naar de Deugniet te brengen. Ik zal niet meer kunnen gaan werken. En mijn kindje zal moeite krijgen met de taal”, vertelt een moeder. “De abrupte sluiting geeft ons en de begeleiders voelbaar veel stress en onrust. Het team en netwerk van ouders moet een hartverscheurende keuze maken: meegaan of op zoek gaan naar een nieuwe plaats, die niemand op dit moment wil maken. Wij gaan naar een onthaalmoeder in de buurt, zij neemt vaker vakantie en de vriendjes van Hektor gaan niet mee. Ook het team van lieve begeleiders gaan we missen. Spijtig dat we deze keuze moeten maken, zo kort dag. Ik hoop dat de schepen of het team van Stedelijke Kinderopvang planning & beheer hiervoor de interne rekening maakt. De Deugniet staat leeg, dus waarom moet een goeddraaiende locatie met wachtlijsten sluiten?" vertelt een andere ouder.

Bij het afgeven van de bloemen werden de getuigenissen voorgelezen. Ouders zijn het erover eens: De stad moet investeren in kinderopvang, niet afbreken en besparen zoals ze al jaren doet. We hebben nood aan meer betaalbare en kwalitatieve opvang, niet minder.

“Vandaag is het de laatste dag dat de kindjes terecht kunnen in de Merlijn. Nadien moeten het personeel en de kindjes verhuizen naar de Deugniet, 1,5 km verder. Voor veel ouders is dit geen optie. Zij werden gedwongen om holderdebolder een oplossing te zoeken in de privékinderopvang of vonden geen opvang”, aldus Sharmin. “Dit is het rechtstreeks gevolg van de stad die al jaren bespaart op de stadscrèches en nu in de problemen komt.”

De PVDA en de ouders wilden vandaag het personeel bedanken en een hart onder de riem steken. “Hiermee is het niet gedaan, we gaan blijven opkomen voor sterke openbare diensten,” sluit Sharmin af. “Het is tijd dat de stad stopt met enkel naar de privé te kijken en zelf opnieuw investeert in betaalbare kinderopvang.”

Fotoverslag

(klik om te vergroten)