“Plak tegels tegen de muur en Drink kan open”

Enthousiasme troef deze middag op het Moorkensplein in Borgerhout. PVDA Borgerhout organiseerde er een Drink-drink. De linkse partij ijvert al jaren voor het openen van het spookstation Drink dat nagenoeg klaar is. “Plak tegels tegen de muur en Drink kan open,” zegt Jos D’Haese, PVDA fractieleider, “niemand begrijpt waarom de opening zo wordt uitgesteld. Het is de dichtst bewoonde wijk van Antwerpen en het staat in alle bestuursakkoorden, maar van een concreet plan is er nergens sprake. We kwamen al honderden Borgerhoutenaren tegen die onze oproep steunen, hun stemmen willen we met deze Drink-drink laten klinken.”.

Leden van de PVDA trokken tijdens de zomer rond in de wijken en verzamelden verhalen over wat de mensen over Drink denken. Annika Cannaerts bundelde alle verhalen: "Borgerhout is een wonderlijke plek. Hier boven heb je dus die zotte drukke straat. En hier onder de grond ligt een reuzepijp met daarin een spookstation, waar het heel stil is. Dat is zo goed als gebruiksklaar en wordt niet gebruikt. Dat zou je zelf toch niet kunnen verzinnen.” En dat is precies wat één van de bewoners, Jamal, hier ook dacht toen zijn oude vader hem vertelde dat er een ongebruikt premetrostation aan den Drink ligt, waaraan hij vroeger nog gewerkt had als gastarbeider. “Jamal dacht eerst dat zijn vader aan het dementeren was omdat hij zolang hij al leeft daar nooit iets van gezien heeft. Maar de halte ligt daar echt, ze is van ons en we zijn niet de enigen die dat denken.”

We kregen veel reacties van mensen die het onbegrijpelijk vinden waarom dat zo lang moet duren. Voor de vele ouderen die hier wonen, is de afstand naar andere haltes te groot. Maar ook Rania, een jonge moeder, snapt niet dat een halte zo dicht bij enkele basisscholen dicht blijft.

Joost Sierens, voorzitter van BOHO2140, de winkeliersvereniging van de Turnhoutsebaan, vertelde over het belang van de snelle opening van Drink voor de winkeliers van deze drukke winkelstraat: “De Turnhoutsebaan is een belangrijke winkelstraat. We begrijpen niet waarom ze die metrohalte, die pal in het centrum van onze baan ligt, maar niet openen.”

En ook voor de werknemers van De Lijn is het cruciaal dat er eindelijk geïnvesteerd wordt in een sterker openbaar vervoer. “De impact van de jarenlange besparingen bij De Lijn wordt steeds meer zichtbaar”, vertelde Luc Wendelen van ACOD, “de bussen en trams worden onbetrouwbaar en wij kunnen steeds vaker onze ronde niet afmaken, waardoor reizigers in de kou blijven. Investeren is echt noodzakelijk en het openen van Drink is één van de slimste investeringen die je kan doen.”.

“De bewoners willen Drink open, de winkeliers willen Drink open, de tramchauffeurs willen Drink open, waar wachten de stad en De Lijn nog op?” sloot D’Haese de drink af. “Het is broodnodig dat er eindelijk schot in de zaak komt en dat er in het openbaar vervoer wordt geïnvesteerd. Het openen van Drink is cruciaal om opnieuw ambitie te tonen voor het Antwerpse openbaar vervoer. Al meer dan 400 Borgerhoutenaren steunen onze oproep, wij gaan door tot Drink open is.”

De petitie voor een snelle opening van Drink kan je hier tekenen.

Fotoverslag

Drink-drink