Penthouses van 4 miljoen euro in voormalig publiek Havenhuis

Nu de afbraakwerken aan het oude Havenhuis in volle gang zijn, raken de prijzen van het nieuwbouwproject dat op de site komt bekend. Met 260.000 euro voor een éénslaapkamerappartement en niet minder dan 3.995.000 euro voor twee penthouses zijn die bijzonder exuberant. Problematisch, vindt de PVDA, omdat het gaat over voormalige publieke gronden.

“Midden in een wijk als het Eilandje waar de woningprijzen steil omhoog gaan, verkoopt de stad haar gronden voor een bouwproject met nul betaalbare woningen en nul sociale woningen”, zegt Peter Mertens, lijsttrekker van de PVDA. “Wij stellen voor dat voor elk nieuwbouwproject minstens een derde sociale woningen en een derde betaalbare woningen voorzien worden.”

De werken aan het oude Havenhuis aan de Entrepotkaai zijn in volle gang. Waar vroeger de havenschepen en zijn diensten hun onderkomen hadden, verrijst binnenkort Aequor, een nieuwbouwproject met 64 luxeappartementen. En die hebben een wel bijzonder gepeperd prijskaartje.

“Op de website van Bermaso, de projectontwikkelaar van Aequor, staan prijzen vermeld voor 17 van de 64 appartementen”, zegt Peter Mertens. “Wie daar eens door scrolt valt van de ene verbazing in de andere.” Het goedkoopste appartement wordt verkocht voor 260.000 euro. “Dat gaat over een één-slaapkamer-appartement op de eerste verdieping”, zegt Mertens. Maar de prijzen van de andere appartementen liggen gevoelig hoger. “Drie slaapkamers op de eerste verdieping: 765.000 euro. Op de 8e verdieping wordt dat niet minder dan 1.875.000 euro. Maar de hoofdvogel gaat naar de twee penthouses, die voor niet minder dan 3.995.000 euro de deur uit gaan. Exclusief garage en berging natuurlijk. Maar je krijgt er wel een privélift bij.”

Bermaso kocht de terreinen voor 26 miljoen euro over van de stad. “Als je de prijzen van de 17 appartementen die op de website van Bermaso te vinden zijn optelt, amper een kwart van het totaal aantal appartementen, kom je aan exact dat bedrag”, zegt Mertens. “Hoe groot moeten de winstmarges voor de projectontwikkelaars eigenlijk worden voor dit stadsbestuur?”

“Dat projectontwikkelaars zo veel mogelijk winst uit elke vierkante meter proberen te slaan, valt nog ergens te begrijpen”, zegt Mertens. “Maar dat de stad publieke gronden verkoopt en de projectontwikkelaars gewoon vrij spel geeft, dat tart elke verbeelding. We spreken hier over Het Eilandje, een wijk waar het steeds moeilijker wordt om een betaalbare woning te vinden. Maar in plaats van haar eigendommen als een hefboom te gebruiken om de woningprijzen onder controle te krijgen, laat het stadsbestuur luxeappartementen bouwen die evenveel kosten als 16 normale woningen.”

De PVDA stelt daarom voor om in nieuwbouwprojecten minstens een derde betaalbare woningen en een derde sociale woningen te voorzien. “Er woedt een wooncrisis in Antwerpen en we hebben een daadkrachtig beleid nodig om die aan te pakken”, besluit Mertens. “Wij willen dat de stad een actieve vastgoedpolitiek voert om betaalbaar wonen terug mogelijk te maken.”

Personctact

Peter Mertens