Ook in 2022 was de LEZ een grote boete-val

Meer dan 50.000 boetes werden er in 2022 uitgeschreven aan chauffeurs die de Lage-emissiezone (LEZ) waren binnengereden. Dat blijkt uit cijfers die de PVDA opvroeg. Ben Van Duppen, woordvoerder van PVDA Antwerpen, reageert: “De LEZ was ook vorig jaar een boete-val met 5000 boetes per maand, ondanks de cyberaanval die het in november en december onmogelijk maakte om boetes uit te schrijven. De stadskas vult zich en de brave burger mag zijn zakken leegmaken. Deze LEZ-pesterijen moeten stoppen en mogen zeker niet nog verder verstrengen in 2026 en 2031.”

De eerste tien maanden van 2022 registreerden de LEZ-camera’s lustig door. Maar liefst 52.461 boetes werden er uitgeschreven aan chauffeurs met een Belgische, Nederlandse en Franse nummerplaat. Vanaf 9 november maakte de cyberaanval verdere beboeting onmogelijk. “Dat zijn meer dan 5000 boetes per maand of 167 boetes per dag”, weet Van Duppen. “Die boetes vormen een miljoenenstroom aan inkomsten voor de stad, die gehaald wordt bij de automobilist met een oudere wagen. Daarnaast zijn er ook nog een kleine twintigduizend tijdelijke toelatingen voor de LEZ verkocht aan bestuurders van voertuigen die de zone eigenlijk niet binnen mogen, behalve tegen betaling. De grote asociale gevolgen van de LEZ staan niet in verhouding tot de onbewezen gezondheidswinst.”

De stad besteedde vorig jaar maar liefst 4,4 miljoen euro aan het onderhoud van het cameraschild, de communicatie over de Lage-emissiezone en het versturen en innen van de boetes. “Al het geld en knowhow die men in het werk stelt om de mensen op kosten te jagen zou dit stadsbestuur beter steken in het verbeteren van ons openbaar vervoer. De stad zou kunnen investeren in een goede lichtenregeling voor trams en bussen zodat die stipter rijden of het woon-werkverkeer naar de haven kunnen verbeteren”, stelt Van Duppen.

“Deze LEZ is achterhaald”, besluit Van Duppen. “Maar wat doet dit stadsbestuur en de Vlaamse regering? Ze gaan de regels nog verstrengen. In 2026 mag er geen enkele dieselwagen met euro 5 norm meer in de stad en tegen 2035 zouden we allemaal een elektrische auto moeten hebben. Maar die wagens zijn onbetaalbaar voor gewone mensen. Hoeveel verder willen ze ons nog op kosten jagen? Deze asociale maatregelen zetten de Antwerpenaren op tegen de nodige oplossingen voor de luchtvervuiling en de klimaatopwarming. In plaats van mensen te ondersteunen en alternatieven aan te bieden worden mensen op kosten gedreven en beboet. Deze LEZ-pesterijen moeten stoppen.”