Zeven jaar LEZ, maar liefst 75 miljoen boetes en tijdelijke toelatingen

In 2023 werd er voor maar liefst 5 miljoen euro aan LEZ-boetes geïnd. Sinds de start van de lage-emissiezone in 2017 brachten de LEZ-boetes als 50 miljoen euro op. Daarboven moesten mensen zo’n 25 miljoen euro betalen om toch nog binnen te kunnen. “De burger betaalt, de stadskassa vaart er wel mee”, zegt PVDA lijsttrekker voor de gemeenteraad Ben Van Duppen “Het is een pestbelasting die voornamelijk de mensen treft die geen nieuwe wagen kunnen kopen. In 2026 zal de LEZ nog worden verstrengd. Als het van de PVDA afhangt wordt de LEZ afgeschaft voor de gewone man, pakken we privileges van grote vervuilers aan en investeren we in openbaar vervoer dat werkt."

Van 16 februari 2023 tot 31 december werden er maar liefst 51.166 LEZ-boetes uitgeschreven, goed voor 5.158.059 euro aan geïnde boetes. De eerste anderhalve maand werden er geen boetes uitgeschreven vanwege de cyberaanval. “We weten uit onderzoek dat de lage-emissiezone vooral de mensen van de lagere inkomenscategorieën financieel treft. Logisch, zij hebben niet de mogelijkheid om zomaar een andere wagen te kopen. De beperkte milieuwinsten die er zouden zijn wegen helemaal niet op tegen het asociale karakter.”

Het is voor veel mensen niet eenvoudig om zich aan te passen aan de strenge regels. “Wie dacht dat de boetes na enkele jaren Lage-emissiezone zouden uitdoven is eraan voor de moeite”, weet van Duppen. “Op 7 jaar werden er bijna 50 miljoen aan boetes geïnd. Daarnaast brachten de dagpassen en tijdelijke toelatingen ook bijna 25 miljoen op. Want in Antwerpen zijn oudere auto’s nog wel welkom, maar enkel op voorwaarde dat je betaalt.”

LEZ

De bestraffing van de eigenaars van een oudere wagen staat in schril contrast met de bepampering van grote vervuilende commerciële spelers. “Cruiseschepen die de evenveel fijn stof uitstoten als één miljoen auto’s mogen aanmeren pal aan het steen. Het stadsbestuur bouwde voor hen een ponton ter waarde van 17 miljoen euro. Privéjets die kerosine en fijn stof uitstoten boven volkswijken moeten kunnen landen op de verlieslatende Antwerpse luchthaven die alleen overleeft op miljoenen overheidssubsidies. Die twee maten, twee gewichten politiek: dat zijn de mensen terecht beu.”

De LEZ doet aan omgekeerde herverdeling. “Het is boetekoe de gewone man en een zegen voor de stadskassa en de auto-industrie. Ze doet bovendien veel mensen afkeren van de klimaatuitdagingen. En in 2026 willen men de LEZ nog verstrengen, met nog meer inkomsten, nog meer boetes. We vragen de afschaffing van de LEZ, de stop van de privileges van grote vervuilers en investeringen in een goed openbaar vervoer dat werkt. Enkel zo zorgen we voor betaalbare alternatieven voor de wagen.”