Zet vaart achter de overzet

Zet vaart achter de overzet

9 mei 2018

"Pendelaars komen te laat op hun werk of school door problemen in de voetgangerstunnel. Er vaart sinds een klein jaar wel een overzetboot maar die zit overvol. Bevoegd schepen Koen Kennis (N-VA) wil echter van geen uitbreiding weten." aldus PVDA districsraadslid Nadine Peeters. “De PVDA wil van de overzet tussen linkeroever en rechteroever een echte veerdienst maken naar Amsterdams model, met een laatste vaart om 21u."

Antwerpen, de enige stad waar je ook als fietser en voetganger in de file staat

Een doordeweekse ochtend, dochter te laat op school want ze staat van 7u50 tot 8u10 te wachten aan de voetgangerstunnel. Niet alleen zij maar vele honderden pendelaars moesten de zoveelste dag op rij lang wachten om in de tunnel te geraken. ‘s Avonds is er de omgekeerde beweging en staan de mensen tot soms wel een half uur aan te schuiven, beneden in de tunnel. Zondag nog belde de liftoperator de politie omdat de drukte aan de lift te groot was en hij vreesde voor overbelasting of ruzies.

“Wat is daar aan de hand?” zal de argeloze lezer denken. Gewoon, onderhoudswerken aan de roltrappen. Omdat er vanaf de zomer grotere renovatiewerken gebeuren aan de liften en de roltrappen, vaart sinds juni 2017 een overzetboot. Goed nieuws. Alleen spijtig dat hij maar om het half uur vaart. Met de PVDA voerden we actie voor ons simpel en positief voorstel: wij willen een veer zoals in Amsterdam: tijdens de spits elke tien minuten een overzet die de mensen vlot en gratis naar de overkant brengt. Toen PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens dit fijne voorstel aan het stadsbestuur deed, antwoordde schepen Koen Kennis (N-VA) dit niet nodig te vinden want "die boot zit niet eens halfvol".

Teveel volk op de boot

Wel, dinsdagochtend zat de boot van 8u15 zo vol dat er pendelaars geweigerd werden. Die moesten dan een half uur wachten op de volgende boot. Diezelfde avond, van rechteroever naar linkeroever zat de overzet van 17u30 ook overvol. Opnieuw konden een aantal pendelaars een half uur wachten. Als we willen dat meer mensen met de fiets of te voet gaan dan zal de infrastructuur best aangepast worden aan die grotere groep. Dat is geen hogere wiskunde maar gewoon gezond verstand.

Maak van de overzet tussen linkeroever en rechteroever een echte veerdienst naar Amsterdams model, met een laatste vaart om 21u. Zoals in het PVDA Stadsprogramma 2018 staat: "De stad weer in beweging brengen op zo’n manier dat iedereen mee kan: dat is de mobiliteitsuitdaging. Een performant openbaar vervoer kan de ruggengraat van een duurzame mobiliteit worden." Op 25 april voerde de PVDA actie aan de voetgangerstunnel om de eis voor een overzet naar Amsterdams mode kracht bij te zetten (tweede foto bovenaan).