Wedstrijd: Wie wint de Franken Teut-prijs 2023?

Wedstrijd: Wie wint de Franken Teut-prijs 2023?

Ook dit jaar reikt PVDA Antwerpen de prijs “Franken Teut” uit. Met deze prijs zetten we initiatieven en organisaties die al te vaak in de marge van de verslaggeving blijven, in de bloemetjes. De genomineerden voor de Franken Teut zijn mensen en organisaties die opkomen voor een betere wereld: sociale rechtvaardigheid, toegankelijke cultuur, betere levensomstandigheden...

Er zijn tien kandidaten, die allemaal kans maken om de Franken Teut 2023 te winnen. De winnaar wordt bekend gemaakt op onze nieuwjaarsreceptie, op vrijdag 19 januari. De beslissing ligt volledig bij jou. Je krijgt bij elke genomineerde een korte introductie.  Breng meteen je stem uit op het stemformulier onderaan en help bepalen wie de eer krijgt om de Franken Teut mee naar huis te nemen.

Papis Dia

Ousmane ‘Papis’ Dia is de vader van Sanda Dia, de jonge student die op tragische wijze om het leven kwam tijdens een doop bij de Leuvense studentenclub Reuzegom. Hoewel het presidium van Reuzegom een aanzienlijke verantwoordelijkheid draagt voor de dood van Sanda, zijn ze er met zeer lichte straffen vanaf gekomen: werkstraffen tot 300 uur en geldboetes tot 400 euro die niet op het strafblad worden vermeld. Dit is een duidelijk voorbeeld van klassenjustitie in België. Papis Dia noemde het vonnis "een klap in mijn gezicht" en blijft na de uitspraak strijden voor meer menselijkheid in de samenleving. Binnen twee maanden wordt zijn boek "Ze hebben mijn zoon vermoord" uitgebracht, waarin hij het verhaal van zijn zoon wil claimen. Hij hoopt dat het lot van Sanda kan bijdragen aan een samenleving die niet langer alleen de belangen van de elite behartigt.

De vakbonden bij Delhaize

In maart 2023 kondigt supermarktketen Delhaize aan dat 128 winkels worden overgedragen aan zelfstandige ondernemers. Het personeel wordt gedwongen om mee over te gaan, wat neerkomt op een ongekende aanval op hun rechten en de vakbonden. Het plan stuit op hevig verzet en de acties duren meer dan acht maanden. De multinational probeert het stakingsrecht te ondermijnen door dwangsommen en deurwaarders in te zetten. Ondanks dat de directie erin slaagt om veel winkels te verkopen, dwingt de strijd ook resultaten af, zoals een premie en garanties. Andere ketens worden afgeschrikt om hetzelfde te doen. De regering, die een nieuw verbod op betogingen wilde invoeren, moet buigen mede dankzij de strijd bij Delhaize. Delhaizien is synoniem geworden voor werknemers die met leeuwenmoed hun rechten verdedigen.

Turnhoutse benefietactie voor de slachtoffers van de aardbeving in Turkije en Syrië

Begin februari 2023 werd Turkije en Syrië getroffen door een verwoestende aardbeving, met duizenden slachtoffers en enorme materiële schade tot gevolg. In Turnhout ontstond al snel een hartverwarmende solidariteitsactie. Families van Turkse, Syrische en Koerdische afkomst organiseerden een benefietontbijt om hulp te bieden aan de slachtoffers. Met de steun van lokale organisaties werd geen traditioneel ontbijt geserveerd, maar authentieke gerechten uit Turkije en Syrië. Het initiatief zamelde een aanzienlijk bedrag in om de slachtoffers van de aardbeving te ondersteunen. Een prachtig staaltje van solidariteit.

De families van de slachtoffers van de ontploffing bij Total

Op 19 november 2013 verloren de jonge arbeiders German en William hun leven bij een verschrikkelijke explosie. Ze waren bezig met reparatiewerkzaamheden aan een klep in de Total raffinaderij in de Antwerpse haven. Total en onderaannemer Team Industrial Services doen er alles aan om een proces te voorkomen. Maar de families van de slachtoffers laten zich niet tegenhouden. Tien jaar na de gebeurtenis worden de bedrijven eindelijk veroordeeld voor de ernstige fouten die hebben geleid tot het dodelijke ongeval. Ondanks alle middelen en een leger aan advocaten is het mogelijk om multinationals verantwoordelijk te stellen en te bestraffen. De uitspraak bevestigt dat een strikt veiligheidsbeleid van het hoogste belang is op een Seveso-bedrijf.

Hart voor Zwijndrecht

Hart voor Zwijndrecht is een burgeractiecomité uit Zwijndrecht. Die gemeente wordt sinds lang bestuurd door een progressieve coalitie. Dankzij een rechtvaardige belasting op grote bedrijven slaagt men erin om de personenbelasting laag te houden, quasi gratis lijnabonnementen te voorzien en betaalbare en kwalitatieve kinderopvang te verzorgen.  Eind 2022 stemde een wisselmeerderheid van CD&V, N-VA en Vlaams Belang voor een fusie met Beveren en Kruibeke. Hart voor Zwijndrecht startte een straffe campagne tegen die fusieplannen. Die zorgde mee voor een indrukwekkend resultaat bij de volksraadpleging van september 2023: 42% van de kiesgerechtigden kwam opdagen en 80% daarvan stemde tegen de fusie. Desondanks duwde de wisselmeerderheid de fusie erdoor. Maar Hart voor Zwijndrecht geeft niet op. Samen met de advocaten van PROGRESS Lawyers Network zijn er juridische stappen gezet en Hart voor Zwijndrecht blijft actie voeren. Wordt vervolgd!

Pier de Kock en Het Hof van Savooien

Pier de Kock is Mechels theatermaker. Hij is opgeleid als buurtwerker en schrijft, regisseert en speelt al zijn hele leven toneel. Hij richtte in 2013 het sociaalartistieke theatergezelschap ‘Het Hof van Savooien’ op. Dit sociaal geëngageerd gezelschap maakt theater rond thema’s over armoede. De acteurs in dit gezelschap zijn vaak mensen die het zelf moeilijk hebben of in armoede leven. Bijvoorbeeld het stuk ‘ Meneereke’, een voorstelling over dakloosheid die in lagere scholen wordt gebracht, en waar een ex-dakloze een rol in speelt. Sociaal engagement zit diep in Piers werk geworteld. Met een verruimende blik voor Mechelen en een ruime blik op de wereld, van solidariteit met de aardbevingen in Marrakech tot de Gazamonologen in onze culturele centra.

Vredesactie

In oktober barstte het geweld opnieuw los in Gaza en Palestina. De beelden zijn verschrikkelijk, er vielen al duizenden burgerslachtoffers waaronder bijna de helft kinderen. Vredesactie bracht aan het licht dat er via ons land oorlogsmateriaal richting Israël wordt verscheept. Dat wordt daar dan ingezet tegen onschuldige Palestijnse burgers. Onder meer via de haven van Antwerpen passeren er militaire transporten. Het stadsbestuur (N-VA & Vooruit) weet daarvan. De transporten zijn niet alleen immoreel, ze zijn bovendien illegaal. Volgens de wet mag militair materiaal naar Israël niet langs ons land passeren. Vredesactie kwam samen met vakbonden en middenveld in actie om de transporten via onze haven te stoppen. Zo dienden ze bijvoorbeeld een klacht in bij het gerecht. Met resultaat: havenschepen Annick De Ridder (N-VA) moest al een eerste toegeving doen en zal de transporten voortaan melden aan de bevoegde diensten.

Solidariteitsactie vakbonden TotalEnergies met Franse werknemers

Op 6 april 2023 vond in Frankrijk de 11de nationale actiedag plaats tegen de pensioenplannen van president Macron. Die wilde de pensioenleeftijd optrekken, hoewel twee derde van de Fransen tegen is. In de petroleumsector werd weken gestaakt en het overgrote deel van de raffinaderijen lag stil. Total wilde de staking te breken door diesel en benzine vanuit de Antwerpse haven aan te voeren naar Frankrijk. Maar dat was buiten de werknemers van de Antwerpse raffinaderij gerekend. Tientallen werknemers en syndicalisten verzamelden aan de poort van Total en stopten het transport uit solidariteit met de Franse acties tegen het optrekken van de pensioenleeftijd.

Omarm Stuivenberg

De buurtbewoners van de Stuivenbergwijk maken zich zorgen. Ze wonen in een fantastische wijk, maar die heeft ook grote noden: dichtbevolkt, weinig groen en veel verharde ruimte. Er lagen plannen klaar om eindelijk nog eens in de wijk te investeren. Met de verhuis van het ziekenhuis naar ZNA Cadix zou er ruimte komen voor veel meer groen, voor een crèche, een sociale tandartsenpraktijk, een school voor verpleegkundigen… De bewoners werden vroeger al betrokken bij de plannen. Het zag er goed uit. Tot het Stuivenbergziekenhuis in september verhuisde en er geen nieuws of communicatie meer was vanuit de stad. Budgetten waren verschoven naar volgende legislatuur en de gebouwen werden dichtgetimmerd. Ongeruste buurtbewoners vreesden voor leegstand en verloedering en verenigden zich in ‘Omarm Stuivenberg’. Ze vragen investeringen in de wijk, de uitvoering van de plannen zoals beloofd en inspraak voor de buurt.

Burgers voor Borsbeek

Burgers voor Borsbeek is een beweging van geëngageerde inwoners die bezorgd zijn over de toekomst van hun gemeente. Toen ze twee jaar geleden vernamen dat er geheime plannen waren voor een fusie met de stad Antwerpen, schoten ze onmiddellijk in actie. Ze ondervroegen het Borsbeekse bestuur naar de concrete gevolgen van de fusie en ze dwongen met petities een volksraadpleging af. "Laat de Borsbekenaar oordelen", was hun standpunt. Op het referendum stemde maar liefst 77% procent van de stemmers tegen de fusie. Tegen de wil van het volk, drukten de gemeentebesturen van Borsbeek en Antwerpen de fusie toch door.

Bedankt om te stemmen!
Het stemmen is nu afgesloten.