Wat wordt er gedaan om de sociale huurders van de Arenawijk te helpen?

2 oktober 2024

Op de gemeenteraad van oktober nam Peter Mertens (PVDA) het op voor de sociale huurders van de torentjes in de Arenawijk die kampen met waterlekken en schimmel. Hij vroeg de schepen Els van Doesburg (N-VA) om dringend maatregelen te nemen voor de getroffen huurders zoals herhuisvesting en schadevergoeding. Het is niet de eerste keer dat PVDA hierover tussenkomt, in februari was er ookal debat over schimmelwoningen op de Luchtbal. Lees hier zijn tussenkomst.

Interpellatie van Peter Mertens - Wantoestanden sociale woningen Arenawijk

Schepen, in februari hadden we hier een discussie over de toestand waarin enkele sociale woningen op de Luchtbal zich bevonden. Mensen zaten daar met wateroverlast, met vochtproblemen en schimmel. Na lang proberen contact op te nemen met Woonhaven en lang wachten op een oplossing zijn die toen naar de pers moeten stappen met hun verhaal, vooraleer de stad in gang schoot om hen te helpen.

“Dit is onaanvaardbaar. Dit had nooit mogen gebeuren. Dat is ook binnen Woonhaven zeer duidelijk gemaakt en we hebben maatregelen genomen om dit soort situaties te vermijden in de toekomst.”

Dat was uw reactie toen, schepen.

Maar kijk: nog geen half jaar later, en het was weer prijs.

Want in juli stapten bewoners van de Torentjes, sociale woningen in de Arenawijk, naar de pers. Hun problemen leken sterk op die van de mensen in de Belfaststraat en de Bristolstraat. Vochtproblemen, water dat langs de muren stroomt, schimmel,...

Irena is 85 en woont al enkele jaren in een sociale woning in de Dordrechtlaan. "Ik ben het kotsbeu, ik durf nog amper in mijn keuken te komen door de schimmel op het plafond en het water dat hier binnen lekt. Dat is al sinds september aan de gang."  Elke dag vervangt Irena 2 tot 3 emmers die onder het lek staan, zoveel water komt er haar keuken binnen.

Maar ook het contact - of beter gezegd het gebrek daaraan - met Woonhaven en de manier waarop er met de bewoners wordt omgegaan, doet denken aan onze discussie vorige keer. Uren in wacht staan aan de telefoon. “Ik belde talloze keren naar Woonhaven zodat ze konden uitpluizen wat er mis was, maar werd nooit geholpen”, vertelt Louisa.  “Je moet geduld hebben, dit is geen prioriteit, maar we zullen wel eens iemand sturen.” Dat was het antwoord dat ze keer op keer aan de telefoon kreeg.

Als er dan uiteindelijk iemand komt, doen die snel-snel een oppervlakkige reparatie of knappen ze het een beetje op.
Even met een vod met wat azijn over de schimmel, een likje verf erover, en dan begint het spel na een paar weken weer van voren af aan. Maar de problemen ook echt structureel oplossen, dat zit er niet in.

De techniekers kunnen er natuurlijk ook niet aan doen, en zijn eerlijk. Bewoners kregen te horen dat hun woning eigenlijk beter onbewoonbaar verklaard zou worden. Dat ze beter zouden verhuizen. Om de problemen echt op te lossen, moeten de gebouwen gerenoveerd worden, maar dat staat nog niet op de planning.

Het is onaanvaardbaar dat mensen die een woning huren van de stad nota bene, zo behandeld worden. Waarom moet dat weer eerst in de media verschijnen vooraleer er iets wordt ondernomen?

We horen van enkele bewoners dat er intussen wel een team is gestuurd om de schade in alle woningen op te meten. Maar voor hen is het nog steeds niet duidelijk wat de plannen juist zijn. En dat is al wat die mensen willen: duidelijkheid. Duidelijkheid en respect. Want mensen in zulke schrijnende omstandigheden laten wonen, dat is gewoon respectloos. Zo ga je als stad niet met je huurders om. Ik ga nogmaals mijn idee herhalen om opnieuw een belangenorganisatie  voor sociale huurders op te richten, een nieuwe PASH. Zo kan er rechtstreeks contact zijn tussen de sociale huurders en Woonhaven om dit soort problemen te signaleren. Het feit dat we na een half jaar opnieuw deze discussie moeten voeren, zegt genoeg.

Ik heb voor u nog volgende vragen, schepen:

Welke stappen heeft u ondernomen om de bewoners in de Gabriël vervoortstraat en de Dordrechtstraat te helpen? Er zou dus een team gestuurd zijn om de problemen in kaart te brengen, horen we. Wat zal er nu verder gebeuren? Worden alle getroffenen gecompenseerd voor mindergenot?
Er zouden ook al mensen verhuisd zijn intussen, over hoeveel mensen gaat het? Kregen die de garantie dat ze terug naar Arena kunnen verhuizen zodra de problemen op een structurele manier opgelost zijn?

Vorige keer zei u dat er een verbeterde meldingsprocedure is opgestart bij Woonhaven, en dat er acht nieuwe werknemers zouden worden aangenomen om de dienst gebouwbeheer. Zijn die maatregelen dan onvoldoende geweest? Als de techniekers die langskomen zelf aangeven dat de woning eigenlijk onbewoonbaar is, hoe komt het dan dat dat bij Woonhaven niet gekend is? Hoe staat u tegenover het voorstel om een nieuwe belangenvereniging voor sociale huurders in het leven te blazen?

Waarom werden de Torentjes niet mee opgenomen in de plannen voor de heraanleg van Arena? Welke timing is daarvoor voorzien?

En als laatste: bent u zelf al eens ter plaatse geweest, om de problemen met eigen ogen te zien en de bewoners te woord te staan?