Skip to content

Vanuit Antwerpen geraak je sneller tot in Londen dan in de haven

Vanuit Antwerpen geraak je sneller tot in Londen dan in de haven

Eind december kondigde de Vlaamse regering aan dat de luchthaven van Deurne minstens tot 2040 open zou blijven. Ze mag bovendien niet enkel blijven bestaan, maar mag ook uitbreiden. Hoewel de luchthaven miljoenen subsidies krijgt van zowel de Vlaamse als de federale overheid, is ze nog steeds verlieslatend. Dat hield schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) niet tegen om glunderend van trots te speechen bij de bekendmaking van de zoveelste luchtvaartmaatschappij die vluchten tussen Antwerpen en Londen gaat aanbieden. "The only way is up!" riep hij uit. Mie Branders wees de schepen afgelopen gemeenteraad op het schrille contrast met de stiefmoederlijke behandeling die het openbaar vervoer in onze stad moet ondergaan. 

In tijden van modal shift en klimaatplannen, besliste de Vlaamse Regering om de 3 regionale Luchthavens, waaronder ook die van Deurne, langer open te houden. Schepen Kennis, we zagen u dolenthousiast poseren met de nieuwe uitbater LuxAir. Don’t forget: the only way is up! zei u, als Schepen van Modal Shift. Van de trein naar het vliegtuig. Kwestie van de juiste prioriteiten te stellen. 

Sneller naar Londen dan naar de haven

De luchtbrug naar de City in Londen voor ondernemers uit de bankenwereld of de diamantsector duurt maximaal 1 uurtje. Wie vanuit de Saffierstraat, aan de luchthaven in Deurne, tot aan het Churchilldok wil rijden, doet er volgens Slim naar Antwerpen met het openbaar vervoer een uur en 38 minuten over. Het laatste stuk moet je te voet doen. Wie vanuit Hoboken Centrum met de tram naar Antwerpen Noord wil, kan al eens 1,5 uur onderweg zijn, omdat er een paar trams zijn geschrapt. 

Een stille meerderheid is voor

België is op de wereldkaart een erwt groot. In 40 minuten ben je met de trein van Antwerpen naar Zaventem. Maar treinen nemen veel ruimte in. Dat zei u, Schepen. Alsof die dekselse ruimte-innemende-treinsporen zullen verdwijnen als we meer het vliegtuig nemen. 

Minister Peeters wist dan weer dat er een stille meerderheid is die het fijn vindt dat de luchthaven van Deurne bestaat. Hoe had ze die meerderheid bevraagd? In de wandelgangen van ATV blijkbaar. Jo De Pooter en Jacky Lafon. Die vonden het wel een gezellig authentiek luchthaventje. Tot zover de wetenschappelijke opiniepeiling van de Minister van Mobiliteit.

3,8 miljoen euro subsidies per jaar

De luchthaven van Deurne wordt met belastinggeld open gehouden. Ze is nog nooit rendabel geweest en kan dat ook nooit worden. Het is rationeel niet te verantwoorden dat de Vlaamse Regering er jaarlijks 3,8 miljoen euro blijft inpompen en … de Federale Regering doet ook nog een belangrijke duit in het zakje. Voor elke euro omzet, krijgt de luchthaven van Deurne 3 euro overheidssteun. 

Wat een enorm contrast met de jarenlange besparingen bij De Lijn en de NMBS. Hoeveel tot op de naad versleten trams en bussen zouden we met dat geld kunnen vervangen? Hoeveel extra chauffeurs of treinbegeleiders zouden we daarmee kunnen aanwerven? Voor ons is het duidelijk wat er moet gebeuren. Stop de subsidiestroom aan luchthavens die overbodig, niet-rendabel, milieuvervuilend en lawaaierig zijn, en investeer het vrijgekomen geld in performant openbaar vervoer voor iedereen. 

Vooruit, voor en na ze in de Grote Verbinding stapten

In 2018, net voor ze in het stadsbestuur van de Grote Verbinding stapten, samen met N-VA en Open VLD dachten de socialisten er net zo over. Want wat lezen we in hun stadsprogramma van toen? Eén: de luchthaven is verlieslatend en krijgt onrechtmatige staatssteun. Twee: de luchthaven is onnodig, want ligt amper veertig kilometer van de nationale luchthaven. Drie: de luchthaven moet sluiten tegen 2030 en de 180 hectare vrijkomende ruimte kan als park aangelegd worden, met rondom scholen, woningen en recreatie. Vier: er moet een transitieplan onderhandeld worden voor de 60 personeelsleden die er werken. Vijf: voor wie toch moet vliegen, zowel zakenmensen als toeristen, zullen we het vertrek vanuit het station van Antwerpen Centraal faciliteren. Van al die mooie plannen horen we in de gemeenteraad vandaag geen woord meer vanop de banken van de socialisten. Zwijgen is inbegrepen in de prijs die je betaalt voor de macht.