Van Hoboken tot Ekeren: de PVDA gaat On Tour langs alle wijken van de stad

PVDA organiseerde gisteren haar eerste “PVDA On Tour” in Borgerhout. Met die reeks ontmoetingsmomenten trekken de kopstukken van de linkse partij de wijken in om hun verkiezingsplan voor te stellen. Peter Mertens, Jos D’Haese en Amina El Hichmani Vandenheuvel beten de spits af in de Rataplan. “We willen onze score in Antwerpen-stad verdubbelen”, zegt federaal lijsttrekker Peter Mertens. “Om dat te bereiken trekken we de wijken in om met de mensen in gesprek te gaan over ons programma. In de stad Antwerpen organiseren we twaalf van zulke ontmoetingen.”

In een goedgevulde Rataplan in Borgerhout stelden Peter Mertens (lijsttrekker voor de kamer), Jos D’Haese (lijsttrekker Vlaams Parlement) en Amina El Hichmani Vandenheuvel (vierde plaats Vlaams Parlement) het verkiezingsplan van de PVDA voor. Eerlijke belastingen, koopkracht, een sociaal klimaatbeleid en de strijd tegen de graaicultuur zijn de thema’s waarmee de partij in juni de kiezer wil overtuigen. Die kwamen als belangrijkste prioriteiten van de mensen naar voren in de Grote Bevraging. De enquête werd door de partij afgenomen bij meer dan 100.000 Belgen, waaronder meer dan 10.000 Antwerpenaren.

“Met die resultaten zijn we aan de slag gegaan”, zegt Peter Mertens. “Met als resultaat ons gedurfd verkiezingsplan, dat we nu dus voorstellen. Tussen 11 maart en 29 april trekken we de stad door met twaalf wervende avonden. Van Hoboken tot Ekeren en van Linkeroever tot Deurne, we komen langs in alle wijken van de stad en houden 12 keer halt. We zijn een partij die altijd aan de kant van de gewone mensen staat. Daarom vinden we het erg belangrijk om ook rechtstreeks in dialoog te gaan over onze voorstellen.”
De partij heeft de wind in de zeilen. “De PVDA is een stille groeier, maar heeft in onze peilingen nooit zo hoog gescoord,” klonk het vorige week in de media. Volgens de laatste peilingen zou ze haar score van vorige verkiezingen verdubbelen. Dat is voor haar ook de inzet van de verkiezingen.

“Het is ook niet toevallig dat we van start gaan in Borgerhout,” vult Jos D’Haese aan. “Hier besturen we al sinds 2012 in een progressieve coalitie met Groen en Vooruit. We tonen dat er een alternatief is voor het model van De Wever. We roepen de progressieve partijen dan ook op om naar links te kijken als ze echt links beleid willen, naar de PVDA dus. In plaats van steeds naar rechts te kijken en de N-VA achterna te lopen.”

De eerstvolgende On Tour in Antwerpen-stad zal doorgaan op zaterdag 16 maart om 14u30 in het Fakkeltheater. De volledige kalender kan je hier terugvinden.