Uitbreiding betalend parkeren is vooral goed voor de stadskas

Uitbreiding betalend parkeren is vooral goed voor de stadskas

26 juni 2025

Op de gemeenteraad van juni werd besloten dat het betalend parkeren in onze stad fors zal worden uitgebreid vanaf 1 oktober. De afgelopen maanden was daar nochtans veel protest tegen. Bijvoorbeeld in Hoboken, waar vijftig mensen kwamen protesteren aan de districtsraad tegen het invoeren van de zogenaamde roze zone in het district. Daar is een goede reden voor. Het betalend parkeren is geen oplossing voor de parkeerdruk. Dat blijkt uit onderzoeken die de stad zelf heeft gevoerd. Op alternatieven zoals buurtparkings of meer en beter openbaar vervoer wordt nauwelijks ingezet. Het betalend parkeren lijkt dus vooral een pestbelasting. Goed voor de stadskas, maar niet goed voor bewoners, hun bezoekers en de lokale middenstand. PVDA-gemeenteraadsleden Maartje De Vries en Ivan Heyligen uitten dan ook felle kritiek op de beslissing. Lees hier hun tussenkomst. 

  1. Maartje De Vries over het betalend parkeren in Hoboken

    Wij willen met onze fractie nogmaals ons bezwaar uiten tegen het uitbreiden van betalend parkeren in onze stad, en in Hoboken in het bijzonder.

    We zijn daar niet alleen in. Vorige maand stonden er zo’n vijftig mensen aan de districtsraad om hun ongenoegen te uiten over het invoeren van de roze zone in Hoboken. 

    Ja, parkeerdruk is een probleem in ons district. Maar de Hobokenaar zelf weet dat dit geen oplossing is. Hun familie, hun babysit, mensen die in Hoboken werken, maar ook kleine zelfstandigen wiens klanten afgeschrikt gaan worden. Allemaal zullen ze de gevolgen van dit beleid dragen. 

    Een zorgkundige van rusthuis Lichtenberg vertelt ons dat ze echt niet akkoord is, het gaat niet goed zijn voor familie van patiënten en voor verpleegkundigen en zorgkundigen. Ze vinden het echt niet goed en nodig dat er betalend parkeren komt.

    Iemand anders vertelt: “Ik ga mogen betalen als ik bij mijn ouders op bezoek ben, als alleenstaande moeder ben ik er toch wel 2 a 3x per week om te blijven eten en voor mijn dochtertje.”

    Ook een buurtbewoner getuigt: “In de loop van de dag is er bij ons in de buurt eigenlijk totaal geen parkeerprobleem, plaats zat! Het is pas als alle bewoners ‘s avonds thuis komen dat er een (heel groot) gebrek is … Hoe lost betalend parkeren dit eigenlijk op voor de bewoners?”

    En daar wringt het schoentje natuurlijk.

    Want dit gaat de parkeerproblemen inderdaad niet oplossen. Het stadsbestuur baseert zich naar eigen zeggen op parkeeronderzoeken. Wij hebben die opgevraagd. Wat blijkt? De parkeerdruk is hoog overdag, maar pas vanaf 19u en ‘s nachts is er een overbezetting. Dat blijft zo duren tot 09u00, wanneer mensen naar hun werk trekken. 



    Aangezien de roze zone geldt van 09u ‘s ochtends tot 19u ‘s avonds moet u mij toch eens uitleggen hoe dit zoden aan de dijk gaat brengen. 

    We weten allebei dat het dit stadsbestuur niet te doen is om de parkeerdruk te verlagen. Als dat zo was, zou er al lang vaart zijn gezet achter het terugbrengen van de tram, zodat mensen een alternatief hebben voor de auto. En op de uitrol van betaalbare buurtparkings.

    Dit gaat puur om het spijzen van de stadskas. Want de scanwagens kunnen hiermee ook in Hoboken actief worden om pestboetes uit te schrijven. U hebt mij vorige keer zelfs niet tegengesproken op dat punt burgemeester. 

    Samengevat: de Hobokenaar zit hier niet op te wachten. Dit gaat gezinnen, werkende mensen, en de lokale middenstand treffen. De parkeeronderzoeken waar u zich op baseert tonen aan dat deze maatregel niets zal oplossen. Er is bovendien geen enkel alternatief voorzien. De enige voor wie dit wel goed is, is voor de stadskas. 

  2. Ivan Heyligen over de invoer van de "evenementenzone"

    Schepen,

    Ik woon zelf in Merksem. Ik kan u zeggen, de parkeerdruk in mijn district is inderdaad echt een probleem. Als ik van de late shift thuiskom moet ik vaak nog een uur rondzoeken voor een plekje voor mijn auto. Zeker wanneer er evenementen in het Sportpaleis zijn, is het gewoonweg dramatisch. Dat zal op den Dam en in Deurne niet minder zijn. Mensen zijn dat echt beu. Dat daar oplossingen voor gezocht moeten worden, daar zijn we het over eens. 

    Maar ik ben dit weekend nog gaan praten met mensen in de wijk rond het Sportpaleis. Ik heb hen verteld over de nieuwe evenementenzone die u wilt invoeren. Ik kan u vertellen: de mensen zijn er zich zeer bewust van dat de regeling zoals die nu voorligt ook impact zal hebben op hen, en bij uitbreiding op vrienden en familie die op bezoek willen komen. 

    Concreet: de parkeerzone geldt bijvoorbeeld in het weekend, heel de dag door. Als ik een barbecue wil organiseren bij mij in de tuin, meneer Hellemans wacht nog steeds vol verwachting op een uitnodiging na de commissie vorige maand. Als meneer Hellemans met de auto wil komen, moet hij binnen de twee uur zijn saté binnenspelen, want een minuut langer en hij heeft een retributie aan zijn been. Dat geldt dus ook voor babysitters, mantelzorgers, vrienden en familie die op bezoek willen komen. 

    Deze maatregel zal dus negatieve gevolgen hebben voor de buurtbewoners en hun naasten. Voor wie het wel positieve gevolgen zal hebben, is wederom de stadskas. 

    Want met deze uitbreiding van het betalend parkeren, breidt ook het jachtgebied van de scanwagens uit. Ik stond hier enkele weken geleden met een melkkoe op de grote markt, want zo voelt de Antwerpse automobilist zich stilaan. 20 miljoen bracht de scanwagens op in 2024. Vijf keer zoveel als in 2019. Met de uitbreiding van het betalend parkeren die hier vandaag voorligt, zal dat nog verder oplopen. 
    Wij zijn voor het verlichten van de parkeerdruk, want het loopt de spuigaten uit. Maar die mogen de mensen in de wijken niet treffen. Dat doet deze maatregel wel. 

    De uitrol van buurtparkings heeft mijn collega het al over gehad. Ook in Merksem blijft dat een werkpunt. Er is er welgeteld één in ons district. Daarnaast moet er volgens ons ingezet worden op openbaar vervoer om de specifieke problemen tijdens concerten in het Sportpaleis op te vangen. Ik weet niet of u de tram al eens heeft genomen vanuit de Park & Ride wanneer pakweg Depeche Mode optreedt? Die zitten bommenstevol. Niet moeilijk dat mensen liever met de auto komen. Het zou perfect mogelijk zijn om speciale evenemententrams in te leggen, zodat mensen vlot aan het sportpaleis geraken en de auto aan de Park & Ride kunnen laten staan. 
    Maar dit stadsbestuur kiest er voor om het aantal pestboetes nog verder te laten oplopen, en daar doen wij niet aan mee. 

    Het antwoord van schepen Kennis

    Schepen van mobiliteit Koen Kennis (N-VA) deed een weinig succesvolle poging om het betalend parkeren te verdedigen. "Wanneer we bewonersparkeren invoeren, doen we dat om de bewoners te helpen", reageerde hij. Om daarna toe te moeten geven dat deze maatregel alleen overdag geldt, en dus 's avonds geen oplossing biedt voor mensen die na een dag werken hun auto nergens kwijt kunnen. "De bedenkingen en opmerkingen die ik hier krijg, die kregen we ook bij het invoeren van betalend parkeren in Deurne, Merksem en Berchem enkele jaren terug', ging hij verder. "Intussen is dat daar goed ingeburgerd."

    Geen blaasjes wijsmaken

    "Dit is toch absurd?", zei De Vries. "U zegt dat u dit doet voor de bewoners, die vooral 's avonds te lijden hebben onder de parkeerdruk. Maar tegelijkertijd geeft u toe dat de maatregel enkel van toepassing is overdag? Dat matcht toch niet? Dan is het geen oplossing." Het feit dat bij de vorige uitbreiding van het betalend parkeren dezelfde bedenkingen van de buurtbewoners kwamen, wil misschien iets zeggen, suggereerde ze. "Bovendien heb ik vorige keer de cijfers meegenomen: de tevredenheid over de beschikbare parkeerplaatsen is in die districten er niet op vooruit gegaan, integendeel."

    Ook Heyligen had zo zijn bedenkingen bij de redenering van Kennis. "Die uren, van 09u tot 19u, hoe bent u daarop gekomen? Edde gij doar een pitjesbak bij gepakt ofzo? De parkeerdruk is het hoogste 's avonds. Dit gaat dus helemaal niets oplossen", stelde hij. 

    Het moge dus duidelijk zijn: het nieuwe parkeerreglement is vooral bedoeld om de stadskas te spijzen. Een echt oplossing voor de parkeerdruk is het niet. Het stadsbestuur (N-VA & Vooruit) zou beter inzetten op degelijke alternatieven. Speciale evenemententrams tijdens optredens in het Sportpaleis, zodat mensen kunnen en willen kiezen voor het openbaar vervoer. Het uitrollen van betaalbare buurtparkings voor bewoners. Op die manier pak je de parkeerdruk aan zonder geld uit de mensen hun zakken te slaan.