
Terugkeer trams in Hoboken uitgesteld door wispelturige houding N-VA?
21 februari 2025
Maandag stemde de districtsraad van Hoboken over het bestuursakkoord van de nieuwe meerderheid N-VA/Vooruit/Groen. Na de bespreking van het akkoord vorige week op de raadscommissie maakt PVDA-fractieleider Tim Joye zich ongerust over de impact van het akkoord op de terugkeer van Tram 2 en 4 in het district. “Ongehoord dat de Hobokenaren nu door politieke spelletjes van de N-VA nog langer zullen moeten wachten op de terugkeer van hun tram.”
Na de gemeenteraadsverkiezingen van 13 oktober verliepen de onderhandelingen in Hoboken voor een nieuw bestuur heel moeizaam vanwege een meningsverschil rond de geplande heraanleg van de Kioskplaats en de Lelieplaats. N-VA wilde koste wat kost het plan herzien dat nochtans een aantal jaar geleden al werd goedgekeurd. Terwijl de partij oorspronkelijk zelf een plan met één richting voorlegde, wil het nu plots toch een plan met dubbelrichting. Het uiteindelijke compromis na weken onderhandelen is nu te lezen in het bestuursakkoord: tijdens verschillende proefopstellingen zullen de verkeersstromen telkens gedurende een bepaalde periode gemeten worden, en daarna zal alles opnieuw besproken worden.
De hele heraanleg is nauw verbonden met de terugkeer van de trams, want de eindhalte van tram 2 en 4 ligt op de Lelieplaats en maakt deel uit van de heraanleg. Volgens PVDA-fractieleider Tim Joye dreigt de uitgestelde heraanleg de terugkeer van de tram naar Hoboken ernstig te vertragen. Joye legt uit: “De trams verdwenen uit Hoboken omwille van de slechte staat van de sporen op de Antwerpse Steenweg. We kregen de belofte dat de trams zouden terugkeren als de straat en de sporen vernieuwd zijn. Maar wat zal er gebeuren als er op dat moment geen eindhalte meer is, doordat de werken aan de Lelieplaats nog bezig zijn? Door de houding van N-VA in dit dossier dreigen we nog voor een veel langere tijd zonder tram te vallen.”
Op de raadscommissie van afgelopen maandag deelde de fractieleider van de linkse partij zijn bezorgdheden over het bestuursakkoord: “Hoe lang zal heel dit traject van proefopstellingen duren? Hoe lang wordt het hele proces hierdoor uitgesteld? Er is geen enkele concrete timing gegeven door schepen Carine Leys. Onbegrijpelijk dat het allemaal zo lang moet duren terwijl er al een plan voor de Lelieplaats klaar ligt sinds 2020.”
Tim Joye herhaalt dat voor zijn partij de twee trams zo snel mogelijk terug moeten keren. “Tram 2 en 4 zijn van cruciaal belang voor de leefbaarheid van ons centrum, voor de toekomst van onze winkels en horeca, en voor heel veel minder mobiele Hobokenaren die zich nu veel moeilijker kunnen verplaatsen. Het bestuursakkoord brengt dit alles in gevaar.” De PVDA’er hekelt de roekeloze houding van N-VA: “Het plan dat in 2020 goedgekeurd werd, is een goed plan. Waarom dan alles opnieuw in vraag stellen?”
Volgens Joye is het belangrijkste voor de bereikbaarheid van Hobokens centrum dat er een goede tramverbinding is en voldoende parkeerruimte: “Enkelrichting is voor onze partij altijd aanvaardbaar geweest. Het belangrijkste is dat er zeker twee tramhaltes blijven én dat er voldoende parkeerruimte in de omgeving is. Onze partij voert voor dat laatste al langer campagne voor meer buurtparkings. Rond de Kioskplaats zijn daarvoor verschillende mogelijkheden. Het bestuur zou beter haar tijd gebruiken om daar verder op door te werken in plaats van nu het hele proces voor onbepaalde tijd te vertragen.”