Tentenkamp op Arenaweide voor sociaal en betaalbaar wonen

Zaterdag 15 september bouwen we om 11u een tentenkamp op de Arenaweide om meer inspraak en informatie te eisen over de verkoop en renovatie van de wijk. Arena moet sociaal en betaalbaar blijven. PVDA-voorzitter Peter Mertens zal daar de uitslag van onze bewonersenquête aan de pers voorstellen.

Op 6 juli 2018 besliste het stadsbestuur tot sloop en renovatie van de Arena-wijk. De bewoners van de Arena-wijk zitten met heel veel onzekerheid en vragen en onduidelijkheden. Waarom wordt de Gabriël Vervoortstraat afgebroken? Is er geen mogelijkheid meer tot renovatie? Waarom en aan wie verkoopt Woonhaven de blokken van de Dordrechtlaan? Naar waar en wanneer moeten de bewoners verhuizen?

De PVDA vindt dat de Arena-wijk sociaal moet blijven, aangenaam en betaalbaar om te wonen. De schandalige verkommering moet inderdaad gestopt worden. Maar daarbij moeten Woonhaven en het stadsbestuur volop inzetten op goede oplossingen voor de huidige bewoners. Oplossingen voor de bewoners van de Gabriel Vervoortstraat, die gesloopt zal worden. En oplossingen voor de inwoners van de Dordrechtlaan, waar Woonhaven de woningen zal verkopen.

De wijk mag echter geen winstgevende speeltuin worden van projectontwikkelaars die bevriend zijn met Bart De Wever. Daarom eisen we met de PVDA dat er ook in de nieuwbouw in de Dordrechtlaan 30% sociale woningen gebouwd worden. Deurne heeft maar 4% sociale woningen en dus dringend nood aan meer betaalbare huisvesting.