Stadsbestuur geeft kruimels aan het jeugdwerk

Op de gemeenteraad van september gaf schepen van Jeugd, Jinnih Beels (Vooruit), een kleine subsidie aan het jeugdwerk nadat ze in het najaar van 2022 weigerde om de werkingsmiddelen voor het professioneel jeugdwerk volledig te indexeren. Volgens PVDA-gemeenteraadslid zijn het kruimels, nadat er maar een twintigtal jeugdwerkers noodgedwongen moest stoppen. Ze vroeg de schepen om de middelen voor jeugd opnieuw structureel op te trekken. Lees hier haar tussenkomst.

Beste schepen,

In dit agendapunt geeft u de partners van het professioneel jeugdwerk een bijkomend een bedrag van 2.500,00 EUR en een verhoging van 1,25 procent op de ondersteuning die werd toegekend in de vorige aanpassing van het meerjarenplan. In totaal gaat het over 225.000 euro die wordt verdeeld onder een 35-tal organisaties.

Natuurlijk gaan we hier voor stemmen, want het jeugdwerk heeft het nodig, maar we willen hier de puntjes op de ‘i’ zetten. Vorig jaar beslisten u en uw collega’s van het schepencollege het Antwerps jeugdwerk op droog zaad te zetten. In tijden van galopperende inflatie van 10% gaf u slechts een indexatie van slechts 2%. De andere 8% moesten de verenigingen zelf dichtrijden. U weigerde dit een besparing te noemen.

Wat betekende die besparing, die van u niet zo genoemd mag worden, op het terrein? Van de 160 voltijds equivalente jeugdwerkers in de stad Antwerpen, moesten er 25 tot 30 van af. Contracten werden niet verlengd en jeugdwerkers moesten hun uren minderen. Hierdoor werd het vindplaatsgericht werk op de pleintjes afgebouwd, de lage instuifmomenten werden ingekort, de maandkalenders van Kras en Jes zijn ingekort, de kinderwerking in Borgerhout verdween, een vrouwenvoetbalploeg stopte, het onderhoud van sportinfrastructuur verminderde en het projectmatig werken met jongeren rond vb. openbare ruimte of politiegeweld kon niet meer gedragen worden.

De kwetsbare sector van jeugdwerk werd hard getroffen in een tijd van koopkrachtcrisis waarin we net meer moeten investeren in jeugd. Deze bijkomende centen voor de werkingen zijn welkom, maar ruim onvoldoende om tegemoet te komen aan de besparingen die vorig jaar plaatsvonden. Om het aantal jeugdwerkers constant te houden was twee miljoen nodig, becijferde het jeugdsectoroverleg voor u. U geeft nu 225.000 euro, iets meer dan een tiende. Hiermee komt er nergens een jeugdwerker mee terug in die verenigingen. Zal u de budgetten voor het jeugdwerk opnieuw structureel verhogen?

De schepen wenste niet te reageren op Mie Branders.