Sluiting Waaslandtunnel: niet zonder minder hinder plan

“Sluiting Waaslandtunnel: niet zonder minder hinder plan”

1 september 2025

Op 8 september gaat de Waaslandtunnel voor drie maanden dicht. “Al sinds maart gaven wij meermaals aan dat de Linkeroevenaar met vragen blijft zitten. De sluiting van de Waaslandtunnel zal immers een grote impact hebben. Welke maatregelen gaat men nemen om dat op te vangen? We vroegen eerder al om de Liefkenshoektunnel tolvrij te maken  zodat er een alternatief is tijdens de werken,” vertelt PVDA-districtsraadslid Nadine Peeters. “Maar het stadsbestuur suste met de boodschap dat we geen paniek moesten zaaien. Er was immers overleg tussen de stad en Vlaanderen. Op minder dan een week voor de sluiting van de Waaslandtunnel blijkt nu dat er niets voorzien is. Dat kan toch niet?”

“Zoveel daadkracht als er was bij de bomenkap in Deurne, zo weinig actie zien we nu bij de sluiting van één van de Scheldeverbindingen,” sluit PVDA-gemeenteraadslid Anne Delespaul aan. “Ik woon op Linkeroever dichtbij de oprit richting de Kennedytunnel. Die is zo aangelegd dat het daar zelfs buiten de spitsuren al snel file is. De Kennedytunnel is trouwens nu al voor 93% verzadigd. Het extra autoverkeer van de Waaslandtunnel kan daar niet zomaar nog eens bij,” gaat Delespaul verder.


“Naast de hinder voor het pendelverkeer van en naar Linkeroever, stellen veel buurtbewoners zich ook de terechte vraag hoe dat zit voor de hulpdiensten,” stelt Delespaul. “Zijn er ambulances op Linkeroever? Naar welke spoeddienst gaan die de komende drie maanden rijden? Wachtend in de file naar ZAS Cadix? Of naar Sint-Niklaas?” 


Nadine Peeters sluit aan “De afgelopen weken waren de roltrappen in de Sint-Annatunnel op rechteroever weer kapot, zat men vast in de lift, viel de roltrap aan metro Van Eeden uit en werkte ook de fietslift in Kennedytunnel niet. De veerboot zou extra varen vanaf 1 september, maar dat blijkt dan uiteindelijk toch niet te lukken. Met overvolle boten en veel frustraties tot gevolg. De Linkeroevernaar voelt zich zich in de steek gelaten.”


“We doen een oproep naar de onmiddellijke uitvoering van minder hinder-maatregelen. En naar duidelijke communicatie over deze maatregelen naar de buurt en de pendelaars. Wanneer is het extra veer er? Welke garanties dat er een vlotte doorstroming is? Wordt er deftig onderhoud voorzien?” besluiten beide PVDA-raadsleden.