Scanwagens goed voor twintig miljoen aan parkeerboetes in 2024

Scanwagens goed voor twintig miljoen aan parkeerboetes in 2024

1 januari 1970

20 miljoen euro aan parkeerretributies, zoveel haalde het Antwerps stadsbestuur (N-VA & Vooruit) in 2024 op dankzij de inzet van scanwagens. Voorbijgangers konden vandaag dan ook een ongebruikelijke gast op de Grote Markt zien staan. Een levensgrote melkkoe vatte post aan het stadhuis. “Ze staat symbool voor de Antwerpse automobilist”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Ivan Heyligen. “Die wordt namelijk volledig uitgemolken door dit stadsbestuur. 20 miljoen aan pestboetes voor de stadskas. Je snapt waarom we hier vandaag met ons Bella staan. De stad moet de koe bij de horens vatten en een andere richting inslaan door mensen ondersteuning te bieden.”

Stad Antwerpen maakt sinds 2020 gebruik van de zogenaamde scanwagens. Dat zijn auto’s voorzien van camera’s die met artificiële intelligentie getraind zijn om nummerplaten te herkennen. Daarmee controleert de stad of geparkeerde wagens wel betaald hebben. Sinds februari vorig jaar zijn er vijf van dat soort wagens actief in Antwerpen.

De inzet van die scanwagens legt de stad geen windeieren: in 2024 inde het stadsbestuur maar liefst 20.275.211 euro aan retributies. Volgens de PVDA is het een pestbelasting die vooral goed is voor de stadskas. “De parkeerdruk is er niet minder door geworden, integendeel", zegt Heyligen. “De stadskas vaart er wel bij: sinds 2019 is het geïnde bedrag maal vijf gegaan. Tel daar nog eens de 18 miljoen euro aan parkeertickets en de vijf miljoen aan LEZ-boetes bij, en je begint te begrijpen waarom de automobilist in Antwerpen zich een melkkoe voelt.”

Om dat gevoel te visualiseren zette de linkse partij een koe op de Grote Markt, symbool voor de Antwerpse automobilist. Volgens Heyligen is het inzetten van de scanwagen puur pestbeleid. “Wij zijn niet tegen het handhaven van parkeerovertredingen, maar dit is wel iets anders. De slinger is doorgeslagen. Dit zijn niet allemaal mensen die zich dwars over een voetpad parkeren hé. Het gaat hier evengoed om mensen die netjes betaald hebben, maar vijf minuten over hun tijd gegaan zijn. Die mogen hun portemonnee opentrekken.”

Schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) zei in 2024 nog dat hij verwachtte dat het aantal retributies zou dalen, omdat mensen zich meer en meer bewust zouden zijn van de regels. “Niet dus, zo blijkt”, weet Heyligen. “In 2019, voor de invoer van de scanwagen, werden er zo’n 170.000 retributies uitgeschreven. Zes jaar later is dat verviervoudigd naar ruim 675.000 retributies. Er zijn meer scanwagens, en binnenkort ook nog eens extra plekken waar ze ingezet kunnen worden, want het stadsbestuur wil het betalend parkeren nog verder uitbreiden. Ze horen de kassa al rinkelen.”

De stad zou beter inzetten op alternatieven voor de auto, vindt Heyligen. “Ons openbaar vervoer zit al jaren in het slop. Er worden beloftes gemaakt tijdens de verkiezingen over investeringen en nieuwe tramlijnen, maar daar is nog niets van in huis gekomen”, zegt hij. “Ook de uitrol van buurtparkings verloopt zeer traag. Op plekken met een hoge parkeerdruk, zoals Merksem of Deurne-Noord, is er welgeteld één buurtparking. Intussen blijven ze maar cashen op de kap van de gewone man die weinig alternatieven heeft voor de wagen.”

De PVDA wil dat er eindelijk werk wordt gemaakt van degelijk openbaar vervoer en betaalbare buurtparkings. “Dring er bij Vlaanderen op aan dat de beloofde extra tramlijnen er ook daadwerkelijk komen, zorg voor betrouwbare dienstverlening en extra capaciteit op de bestaande lijnen. Schakel ook een versnelling hoger op vlak van betaalbare buurtparkings. De parkeerdruk pak je niet aan door mensen uit te melken, maar door alternatieven te bieden”, besluit Heyligen.

Jaar

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Retributies

169.417 

149.481

199.857

295.246 

363.393

675.836 

Bedrag

3.881.003

6.330.290

5.932.446

11.019.516

13.500.000*

20.275.211

 

IMG_9462
IMG_9516
IMG_9481
IMG_9507
IMG_9555