RUP Pelikaanstraat vernietigd: "Buizen op een examen dat je zelf hebt opgesteld, enkel in Antwerpen kan dat"

RUP Pelikaanstraat vernietigd:

Het Ruimtelijk Uitvoeringsplan (RUP) van de site van Cordeel aan de Pelikaanstraat is door de Raad van State vernietigd. Het RUP zou geen studie hebben van de mogelijke windhinder die de honderd meter hoge torens zouden veroorzaken.

Nochtans had de bouwpromotor het plan zelf besteld en betaald. Dit was een zeer controversiële ontwikkeling. “Cordeel buist nu toch op het examen dat ze zelf eerst opstelde” zegt Ben Van Duppen, lijsttrekker van de Antwerpse gemeenteraad voor PVDA. “Zelf RUPs bestellen en betalen is verregaande belangenvermenging” gaat Van Duppen verder, “op die manier krijgen de projectontwikkelaars veel te veel macht. Dit stadsbestuur liet dit nochtans gewoon toe”.

De linkse partij is blij dat het RUP nu toch vernietigd wordt door de Raad van Staten. “Er schort immers heel wat aan het project, maar het stadsbestuur heeft elk negatief advies naast zich neergelegd. De belangen van Cordeel bleken belangrijker dan de bezwaren die er tegen het RUP werden ingebracht", weet Van Duppen. Bovendien gaat het over gigantische kantoortorens met meer dan 1600 parkeerplaatsen. Het zal dus zeer veel verkeer naar het centrum van de stad trekken. En dat terwijl het Centraal Station er vlak naast ligt. “Dat is een achterhaalde visie op stadsplanning.”

De vernietiging van het RUP is een belangrijke kans om een nieuwe visie voor deze belangrijke plek midden in onze stad te ontwikkelen. “Laten we dit deze keer onafhankelijk aanpakken en luisteren naar de adviezen, en Cordeel niet op tweede zit sturen” sluit Van Duppen af.