PVDA vraagt dringend ‘minder-hinder-plan’ tegen Oosterweelwerken

De PVDA vraagt dat de Vlaamse regering dringend met een plan komt voor minder-hinder-maatregelen bij De Lijn tijdens de Oosterweelwerken. “De directeur-generaal van De Lijn bevestigt vandaag in de krant wat we met de PVDA al lang aankaarten: er is gewoon niets voorzien om automobilisten tijdens de werken een alternatief te bieden”, zegt Jos D’Haese, Vlaams parlementslid van de PVDA. “Op deze manier rijden we met plankgas de afgrond van de verkeerschaos in. Wij vragen om de Park and Rides gratis te maken, het ringspoor in gebruik te nemen en een Waterbus in te leggen op de dokken van de Antwerpse haven, bovenop een forse investering in extra trams en bussen.”

“In de huidige situatie zal er geen tram meer kunnen rijden bij het openen van bijvoorbeeld een extra stuk premetro of als alternatief voor de auto tijdens de aanleg van de Oosterweelverbinding.” Dat zegt Ann Schoubs, directeur-generaal van De Lijn, in een interview met Gazet van Antwerpen. Ze wijst er op dat het aan de Vlaamse regering is om daar budget voor te voorzien. “Het is onbegrijpelijk dat de Vlaamse regering gewoon geen enkel plan heeft om het openbaar vervoer in te zetten als wapen tegen de files tijdens de openhartoperatie die de Oosterweelwerken zullen zijn”, reageert D’Haese.

“Willen we de verkeerschaos en stilstand vermijden, dan zijn minder-hinder-maatregelen cruciaal om alternatieven te bieden voor de ring”, zegt D’Haese verder. “Wij zien daarin een belangrijke rol weggelegd voor het openbaar vervoer. Kijk maar naar het succes van de maatregelen van De Lijn bij de vernieuwing van het wegdek van de ring in 2004. Toen werden er snelbussen aangelegd vanuit verschillende richtingen en 130 extra harmonicabussen en 10 extra Hermelijntrams ingezet. In de haven werden 3 havenlijnen ingelegd die vertrokken van NMBS-station Noorderdokken, daarnaast kwamen er ook vier nieuwe stadslijnen en twee nieuwe randlijnen. Met succes, de verkeerschaos viel uiteindelijk goed mee en in september 2004 werden er maar liefst 27% nieuwe reizigers aangetrokken. Die plannen kostten 22 miljoen, maar vandaag heeft de Vlaamse regering welgeteld nul euro voorzien.”

Hoog tijd om een plan van dezelfde omvang op te starten, vindt de PVDA. Schoubs geeft zelf aan dat de capaciteit De Lijn drastisch omhoog moet. “Als je ziet hoe bepaalde trams en bussen vandaag al overvol zitten, dan hebben we daar echt een verhoging van de capaciteit en frequentie nodig”, zegt D’Haese. “Extra trams, extra bussen, dus ook extra chauffeurs en onderhoudspersoneel, want alleen kunnen die voertuigen niet rijden. Zo kan er ook meer worden ingezet op de Park and Rides aan de rand van de stad. Verhoog de frequentie van de trams die daar passeren én maak de parkings kosteloos. De Waterbus is een groot succes. Waarom leggen we die ook niet in in de Antwerpse dokken? Ten slotte ligt er langs de Antwerpse ring ook een treinspoor. Laten we dat optimaal benutten en er een lightrail op inleggen die vlot mensen van Hoboken tot Ekeren brengt en zo een belangrijke missing link wegwerkt.”