PVDA wil zo snel mogelijk minder hinder-maatregelen om sluiting premetrotunnels op te vangen

PVDA wil zo snel mogelijk minder hinder-maatregelen om sluiting premetrotunnels op te vangen

26 maart 2025

De PVDA reageert geschokt op de aankondiging dat de premetrotunnel tussen Linker- en rechteroever in 2026 zeven maanden zal sluiten. “Duizenden pendelaars komen hiermee zwaar in de problemen”, zegt PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens. “Al sinds 2023 vragen we om een minder-hinder plan voor tijdens de renovatie van de tunnel. Deze verbinding is van levensbelang. Dat hier zo nonchalant mee wordt omgesprongen is hallucinant.” De partij vraagt om zo snel mogelijk alternatieven te voorzien. “We kunnen alvast beginnen met extra veerboten in te leggen. We riskeren om de mensen van Linkeroever op een eiland te zetten.”

De premetrotunnel die de tramverbinding tussen de beide oevers van de Schelde voorziet zal in 2026 gerenoveerd worden. Normaal gesproken zou dat in fases gebeuren, zodat de sluiting beperkt bleef tot maximaal vier maanden. Door de aanwezigheid van asbest is men nu gedwongen om alles in één keer te doen. De tunnels zouden daardoor maar liefst zeven maanden sluiten. 

“Duizenden reizigers komen hiermee in de kou te staan. Niet in het minst de mensen van Linkeroever: zij zullen volledig afgesneden zijn van de rest van Antwerpen”, zegt Mertens. “Men organiseert gewoon een verkeersinfarct in onze stad. De sluiting van de tunnels valt ook nog eens samen met het hoogtepunt van de Oosterweelwerken. De mensen worden aan hun lot overgelaten. Is dat hoe men de modal shift wil bekomen?” vraagt Mertens zich af.

Volgens de PVDA had er al veel eerder werk gemaakt moeten worden van een minder-hinder plan voor tijdens de renovaties. We vragen daar al sinds de aankondiging van de renovaties in 2023 naar. Een masterplan met alternatieven om de capaciteit die ondergronds wegvalt boven de grond te compenseren. Maar zowel het stadsbestuur als de Vlaamse regering bleven maar aanmodderen. De reizigers zijn daar nu de dupe van.”

De politieke verantwoordelijkheid is verpletterend. “Jarenlang is men al aan het besparen op ons openbaar vervoer. Vandaag zitten we met de gevolgen. Met een Antwerpse minister voor openbaar vervoer zou het zogezegd allemaal beter gaan, maar zowel minister Annick De Ridder (N-VA) als schepen van Mobiliteit Koen Kennis (N-VA) hebben geen enkel plan klaar om dit op te vangen.”

Er zal nu snel geschakeld moeten worden. “2026, dat is morgen. Er moet zo snel mogelijk worden gewerkt aan alternatieve oeververbindingen.” PVDA denkt daarbij aan opnieuw een frequente busverbinding door de Waaslandtunnel en beter onderhoud van de Sint-Annatunnel. “Maar vooral ook aan het opschalen van de veerdienst”, gaat Mertens verder. “Leg extra veerboten in, met een hoge frequentie en op verschillende plaatsen. Start daar vandaag al mee zodat je de pijnpunten hebt weggewerkt tegen dat de werken starten.”