PVDA wil het gedacht van 20.000 Antwerpenaren

De campagnebus van De Grote Bevraging strijkt dinsdag 5 december neer op het Theaterplein, in hartje Antwerpen. De PVDA wil overal in het land mensen bevragen om haar speerpunten voor de verkiezingen vast te leggen. Peter Mertens, lijsttrekker voor het federaal parlement, heeft hoge ambities voor zijn provincie: "We willen maar liefst 20.000 Antwerpenaren om hun mening vragen”. Jos D’Haese, lijsttrekker Vlaams parlement, vult aan: “We peilen niet enkel naar nationale thema’s zoals de koopkracht en de politieke zelfbediening, maar we willen ook lokaal bevragen wat mensen denken over mobiliteit, wonen, veiligheid en diversiteit.”

“We zijn erg ambitieus: tegen eind december willen we 100.000 mensen hebben bevraagd, over heel het land”, zegt Peter Mertens. “In Antwerpen willen we een vijfde daarvan ophalen. Een luister-operatie van ongeziene omvang, die in schril contrast staat met het huidige stadsbestuur dat niet luistert naar de gewone Antwerpenaar. Fernand Huts daarentegen mag tegen alle adviezen in plannen maken om een veranda op de Boerentoren te zetten”, zegt Mertens.

Vier maanden lang gaan leden van de PVDA op pad om te praten met mensen: op markten, in wijken, aan fabriekspoorten… Ze luisteren naar hun bezorgdheden en vragen hun mening over hoe we de samenleving kunnen veranderen. Zo legt de PVDA de speerpunten vast voor haar verkiezingsprogramma. De partij schakelt daarvoor zelfs een campagnebus in, die dinsdag halt houdt op het Theaterplein in Antwerpen. Peter Mertens, lijsttrekker voor de kamer, en Jos D’Haese, lijsttrekker voor het Vlaams parlement, rijden mee voor de gelegenheid.

“Wij doen wat andere partijen al lang niet meer doen: luisteren", gaat Mertens verder. “Wat de mensen ons vandaag via de bevraging vertellen, dat zijn onze prioriteiten, dat is hun visie op wat er anders moet in de samenleving. Wij zetten die punten op de politieke agenda en trekken er in 2024 mee naar de verkiezingen.”

“Naast de nationale thema’s rond koopkracht en politieke zelfbediening willen we in de koekenstad ook peilen naar de mening van de sinjoren over thema’s als mobiliteit, wonen, veiligheid en diversiteit”, besluit D’Haese.