PVDA wil duidelijkheid over Israëlisch wapentuig in de Antwerpse haven

De Belgische overheden moeten maatregelen nemen om de doorvoer van militair materiaal richting Israël te stoppen. Dat stellen vakbonden, vredes- en mensenrechtenorganisaties in een opiniestuk in De Morgen. Het roept de vraag op of ook de haven van Antwerpen hier een rol in speelt. “Indien onze haven gebruikt wordt voor het transport van oorlogstuig waarmee men onschuldige burgers wil bombarderen, heeft de Antwerpenaar het recht om dat te weten”, zegt Peter Mertens, fractieleider van de PVDA in de Antwerpse gemeenteraad. “Wij zullen dan ook duidelijkheid bij het stadsbestuur vragen. De stad Antwerpen mag op geen enkele manier hulp te leveren aan deze vernietigingsoorlog, ook niet logistiek. Wij willen een verbod voor doorvaart voor wapentransporten die de haven aandoen.”

In een opiniestuk dat vandaag verscheen in De Morgen vragen verschillende vakbonden, vredes- en mensenrechtenorganisaties om de doorvoer van militair materiaal naar Israël te stoppen. Een oproep die kadert in het wereldwijde protest  tegen de gruwel die momenteel plaatsvindt in Gaza. Het Israëlische militaire optreden treedt het internationaal humanitair recht met de voeten. Zowel de VN als Amnesty International spreken van verschillende oorlogsmisdaden en schendingen van het internationaal humanitair recht.
“Er was eerder al een oproep van de vakbonden op de luchthavens in ons land geweest om geen vluchten meer af te handelen die militair materiaal verschepen naar Israël”, weet Peter Mertens. “Ze merkten terecht op dat het laden en lossen van deze wapens bijdraagt aan het vermoorden van onschuldige mensen. Wij steunen deze nieuwe oproep dan ook voluit.”

De vraag dringt zich op of er ook via de Antwerpse haven dergelijke transporten of doorvoer van wapens plaatsvinden. In Australië blokkeerden actievoerders met succes de haven van Sydney voor een schip van de Israëlische rederij ZIM dat oorlogsmaterieel vervoerde. Dat is niet de eerste keer. Ook in de VS, Italië, Canada waren er al eerder protesten tegen wapentransporten door de rederij. ZIM staat bekend als een transporteur van wapens voor het Israëlische leger. “Hun schepen doen regelmatig Antwerpen aan”, zegt Mertens. De rederij heeft een vaste lijn van Noordwest Europa richting Israël, die ook een stop heeft in Antwerpen. De PVDA wil nu weten of er op die schepen mogelijk wapens of munitie vervoerd werden. “Wij vinden dat de Antwerpenaar het recht heeft om te weten of er via onze haven wapens naar het Israëlisch regime gaan, die dan worden gebruikt tegen de onschuldige burgers in Gaza en op de Westelijke Jordaanoever.”

In 2019 stelde de linkse partij al vragen bij wapentransporten richting Saoedi-Arabië. Dat land maakte - en maakt zich nog steeds - schuldig aan grove schendingen van het internationaal recht in Jemen. Het stadsbestuur (toen N-VA, Vooruit en Open VLD) gaf toen duidelijk aan wat ze daaraan zou doen: niets. “Het Internationaal Wapenhandelsverdrag verbiedt nochtans de overdracht of transfer van wapens als die gebruikt zouden worden voor misdaden tegen de menselijkheid, aanvallen op burgers of andere schendingen van het internationaal recht", weet Mertens. “Daar was in 2019 sprake van. Moesten schepen van ZIM die richting Israël gaan met wapentuig aan boord de Antwerpse haven aandoen, is daar nu ook sprake van.”

PVDA wil het stadsbestuur (N-VA en Vooruit)  om duidelijkheid vragen op de gemeenteraad eind november. “In het verleden is men daar niet transparant in geweest. Wij zullen dus duidelijkheid vragen. Indien blijkt dat schepen met oorlogstuig onze haven aandoen, zullen we vragen om een onmiddellijke stopzetting van de doorvoer van wapens en munitie richting Israël, net zoals we dat voor Saoedi-Arabië hebben gedaan.”