PVDA vraagt om inspraak buurtbewoners bij herbestemming van de Peperbus

8 oktober 2024

"Zolang de stad de mening van de buren niet vraagt, zullen wij dat doen."

PVDA Borgerhout roept het stadsbestuur op om niet alleen te vertrouwen op een marktonderzoek, maar ook de stem van de buurtbewoners mee te nemen in de plannen voor de herbestemming van de Sint-Evangelistenkerk, beter bekend als de "Peperbus".

De werken aan de Peperbus zijn reeds gestart. Zowel de binnen- als de buitenkant van het iconische gebouw worden gerestaureerd, maar wat er daarna met het gebouw zal gebeuren, is nog onduidelijk. Het stedelijke vastgoedbedrijf AG Vespa voerde een marktonderzoek uit om mogelijke uitbaters voor de kerk in kaart te vinden. PVDA Borgerhout pleit ervoor dat de buurtbewoners hierbij niet over het hoofd worden gezien en dat er een buurtonderzoek komt voor er verder naar mogelijke invulling gezocht wordt.

“Borgerhout is een dichtbebouwde en dichtbevolkte wijk, waar de behoefte aan ruimte groot is,” zegt Nele Van Parys, lijsttrekker van PVDA Borgerhout. “Zowel open als overdekte ruimtes zijn schaars. Denk aan repetitieruimtes, danszalen, feestlocaties, en andere plekken waar bewoners samen kunnen komen."

Van Parys benadrukt dat de herbestemming van de Peperbus in de eerste plaats moet aansluiten bij de noden van de buurt. “We zitten niet te wachten op een invulling die gericht is op bovenlokaal publiek, of laat staan een kantoorgebouw zoals in de eerdere plannen van Unizo stond. We vragen de stad daarom dringend om een buurtonderzoek op te starten dat rekening houdt met de wensen en behoeften van de omwonenden.”

De PVDA organiseerde in 2021 al een buurtbevraging. “Tijdens onze eerste rondgang in de buurt verzamelden we al meer dan driehonderd voorstellen. De meeste daarvan vielen onder drie grote categorieën: ruimte om te spelen, te sporten, of een plek van rust en stilte.”

Vandaag stond PVDA opnieuw aan de Peperbus om de verzamelde voorstellen te presenteren en nieuwe ideeën op te halen bij de buurtbewoners. "We zullen blijven luisteren naar de mensen uit de buurt, tot de stad dat ook doet," besluit Van Parys.

Met deze actie hoopt PVDA Borgerhout het stadsbestuur te overtuigen om de buurt actief te betrekken bij de verdere ontwikkeling van de Peperbus, zodat deze een plek wordt die echt aansluit bij de wensen van de gemeenschap.

Fotograaf: Karina Brys