PVDA trekt met Tim Joye en sterke kandidatenploeg naar verkiezingen: “Wij zetten de problemen van de Hobokenaar op de politieke agenda”

PVDA Hoboken trekt met een diverse en gedreven ploeg naar de districtsraadsverkiezingen. Lijsttrekker Tim Joye (34), huidig fractieleider en huisarts bij Geneeskunde voor het Volk, wil een sociaal en leefbaar Hoboken. “We voelen dat de steun voor de PVDA groot is in ons district. Met onze acties op straat en tussenkomsten in de raad hebben we zes jaar lang de problemen op de politieke agenda gezet. Denk maar aan de strijd voor een pendelbus, het behoud van groene ruimte en aan onze acties voor warme wijken. Dankzij onze sterke inplanting weten we wat er leeft. Met dit team van straffe kandidaten willen we verder groeien om ons sociaal alternatief voor Hoboken luider dan ooit te laten horen.”

“Twaalf jaar N-VA-bestuur in Hoboken heeft ons niet veel goeds gebracht. Wijken verloederen, openbaar vervoer verdwijnt, groene plekken wil men volbouwen, eenzaamheid en armoede nemen toe,” begint Joye. Hij benadrukt de drie pijnpunten waar het volgens de PVDA de komende jaren echt anders moet in Hoboken. “Ten eerste moeten tram 2 en 4 volwaardig terugkomen. Het is onaanvaardbaar dat ons district jarenlang zonder fatsoenlijk openbaar vervoer zit door gebrekkig onderhoud en besparingen. Dankzij onze acties en de druk van de bewoners kwam er een pendelbus, maar dat is niet genoeg. We willen dat Hoboken haar tramverbindingen terugkrijgt en dat het openbaar vervoer versterkt wordt met een waterbus die ook reizigers van onze steiger meeneemt,” aldus Joye.

De PVDA wil een herwaardering van Hobokens volkswijken. “De stad en het district hebben de afgelopen zes jaar warme wijken zoals Moretusburg en Kleine Heide aan hun lot overgelaten. In Moretusburg verdwenen 180 huizen en nu willen ze ook het dienstencentrum in de Kleine Heide sluiten,” stelt Joye. “Wij hebben samen met de bewoners verschillende malen actie gevoerd om hun vragen en problemen aan te kaarten en we zullen dit blijven doen. Hoboken verdient wijken waar mensen zich thuis voelen, met goed onderhouden infrastructuur en voldoende voorzieningen.”

Tot slot wil Joye zich inzetten voor bouwprojecten die de mensen ten goede komen. “De winst van projectontwikkelaars gaat te vaak boven de noden van de mensen. Denk maar aan de toren van zestien verdiepingen aan de Zwaantjes of de Maritieme Campus aan de polder. Het is enkel dankzij protest dat die slechte plannen werden gestopt. Wij willen dat de stad én het district zelf initiatief nemen om betaalbare woningen en buurtfuncties zoals scholen en crèches te creëren, met respect voor de wijken en het groen. Er zijn nog wel wat leegstaande gebouwen en onbebouwde sites in Hoboken: de Zwaantjes, de kerk in de Krugerstraat, de lege Fluvius-kantoren aan de Antwerpse Steenweg, de stelplaats van De Lijn in de Jan Van De Wouwerstraat... Wat willen de mensen van Hoboken zelf dat er op die sites komt? Laat ons als district de omwonenden samenbrengen en met voorstellen van de buurt proactief naar het stadsbestuur stappen.”

PVDA trekt in Hoboken met ambitie naar de stembus. Lijsttrekker Tim Joye mikt op een sterk resultaat en hoopt de fractie in de districtsraad te versterken met nog meer verkozenen. Huidige districtsraadsleden Tineke Els (43), verpleegkundige, en Abderrahime Badri (55), vrijwilliger in de wijk, staan op plaatsen twee en drie. De jonge orthopedagoog Thirsa Verspreet (23) en arbeider en vakbondsafgevaardigde Koen Boens sluiten de top vijf af.