PVDA tevreden met vernietiging omgevingsvergunning MCA “Hoogmoed komt voor de val”

Rederij CMB plande een Maritieme Campus Antwerpen (MCA) te bouwen pal aan de Hobokense Polder. Een megalomane ‘landmark’ met zes torens van 45 tot 70 meter hoog, kantoren, een evenementenplein en 700 parkeerplaatsen voor duizend werknemers. Na meer dan twee jaar strijd en een juridische procedure beslist de Raad voor Vergunningsbetwistingen om de omgevingsvergunning te vernietigen. Mie Branders, PVDA-gemeenteraadslid reageert opgelucht. “Ik wil in de eerste plaats Natuurpunt en alle burgers bedanken die zich hebben ingezet voor het beschermen van de Hobokense Polder. Dit is een blamage voor het stadsbestuur en de rederij CMB die dachten de ruimtelijke regels aan hun laars te kunnen lappen.”

De MCA moest een nieuw landmark worden in het zuiden van Antwerpen, net zoals het Havenhuis in het Noorden, dat was de natte droom van rederij CMB. “Het stond in de sterren geschreven dat dit project zou afgevoerd worden”, reageert Branders. “In kwetsbaar natuurgebied zo’n megalomaan plan realiseren, dat krijg je gewoon niet uitgelegd. De gewone burger krijgt al vaak een ‘njet’ als hij een extra verdieping wil plaatsen of zijn huis wat dieper naar de tuin wil verbouwen. Maar toch is het dat wat dit stadsbestuur met schepen De Ridder (N-VA) op kop wilde doen. Ze vroeg aan Vlaanderen de toestemming om de ruimtelijke regels te mogen herschrijven en kreeg die ook. De Ridder zag immers veel toekomst in het project en vond de regels veel te beperkend”.

Vandaag wordt CMB en het stadsbestuur, dat volop de kaart van MCA trok, teruggefloten.  De Raad voor Vergunningsbetwistingen stelt vast dat de aanvraag in strijd is met de bestemming van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). “Dat is exact wat ik al twee jaar in de gemeenteraad aankaart. Je mag op deze plek niet zomaar kantoren zetten en er moet ‘watergebonden activiteit’ (schepen laden en lossen) plaatsvinden. Schepen De Ridder veegde dit laconiek van tafel, maar hoogmoed komt voor de val.”

Dit is een opsteker voor alle actiegroepen en mensen die de petitie tekenden. “Mijn dank gaat in het bijzonder naar de vrijwilligers van Natuurpunt Hobokense Polder, die zich consequent hebben verzet, na hun werkuren hebben gestudeerd en actie hebben gevoerd. Met de PVDA zelf hebben we ook bezwaarschriften ingezameld en protest-picknicks en -barbecues gehouden. De strijd heeft geloond. CMB en het stadsbestuur moeten nu hun conclusies trekken en de piste van de BP-site naast de Hobokense Polder definitief verlaten.”