PVDA stelt zich vragen bij bereikbaarheid station Linkeroever: “Ook mensen zonder auto moeten tot daar kunnen geraken”

PVDA stelt zich vragen bij bereikbaarheid station Linkeroever: “Ook mensen zonder auto moeten tot daar kunnen geraken”

1 januari 1970

Het ziet ernaar uit dat station Linkeroever dan toch opnieuw zal openen. Tijdens de werken aan de premetrotunnels onder de Schelde zal dat een deel van de impact moeten opvangen. “Het is goed dat die knoop eindelijk toch is doorgehakt. Twee treinen per uur is beter dan niets”, reageert PVDA-gemeenteraadslid Peter Mertens voorzichtig. Tegelijk heeft hij zijn bedenkingen over de bereikbaarheid van het station: “Hoe gaan de mensen tot daar geraken? Men gaat parkeerplaatsen aanleggen, maar hoeveel mensen die vandaag de tram gebruiken, komen met de auto naar de halte? Het zijn net de mensen zonder wagen die het hardste getroffen worden door de sluiting van de premetro.”

NMBS en Infrabel kondigden aan dat het station op Linkeroever dan toch zal openen. Daarmee wil men de impact van de sluiting van de premetro gedeeltelijk opvangen. “Het is goed dat het overleg met NMBS en Infrabel eindelijk resultaat oplevert. Onder druk kan er blijkbaar toch wat meer, twee treinen per uur is in elk geval beter dan niks”, reageert Peter Mertens.

Tegelijkertijd blijft de bereikbaarheid van het geplande station een knelpunt. “Probeer vandaag eens tot bij dat station te komen, dat lukt gewoon niet. NMBS en Infrabel gaan parkeergelegenheid aanleggen bij het station. Maar de mensen die normaal de tram zouden nemen onder de Schelde, die komen natuurlijk niet met de auto”, weet Mertens.

“Welke bus kan er tot aan dat station rijden? Als het blijft bij een parking, schiet deze oplossing volgens ons tekort. Ook met andere vervoersmodi moet je tot aan dat station kunnen geraken. Het zijn net de mensen zonder auto die het meest getroffen zullen worden door de sluiting van de premetrotunnels.” Er moet dus een nieuwe busverbinding komen, maar dan zit je weer met het probleem van te weinig chauffeurs en bussen. “Om dat tekort op te lossen, is er maar één oplossing: investeren”, stelt Mertens.

“Bij de werken aan de Ring in 2004 werd er meer dan 200 miljoen euro vrijgemaakt voor minder-hindermaatregelen. Er kwamen nieuwe trams en bussen, met aparte baanvakken op de grote invalswegen. Die ambitieuze aanpak ontbreekt vandaag”, besluit Mertens.