PVDA roept stadsbestuur op om missie naar Israël af te gelasten

Een delegatie van stad Antwerpen, onder leiding van burgemeester Bart De Wever (N-VA), zal volgende week een werkbezoek brengen aan Israël. Het kadert in een zomerprogramma van de Antwerpse lokale politie in Jeruzalem. PVDA Antwerpen roept het schepencollege op de missie af te lassen en iedere samenwerking van de Antwerpse politie met Israël onmiddellijk stop te zetten. “Israël schendt voortdurend de mensenrechten en het internationaal recht, zoals we deze week opnieuw zagen met de aanval op de Palestijnse stad Jenin. Hierbij vielen minstens tien Palestijnse doden, waaronder ook kinderen”, zeggen Ben Van Duppen, woordvoerder voor PVDA Antwerpen en Manal Toumi, PVDA-districtsraadslid te Deurne. “Het stadsbestuur zou dit geweld moeten veroordelen en het bezoek niet laten doorgaan. Bovendien stellen we ons vragen bij wat de Antwerpse politie in Jeruzalem hoopt te leren. De Israëlische politie in die stad houdt er verontrustende praktijken op na.”

Het Antwerpse stadsbestuur (N-VA, Vooruit en Open VLD) stuurt van 11 tot en met 15 juli een delegatie onder leiding van burgemeester De Wever voor de derde keer op werkbezoek naar Israël. Op het programma staan ontmoetingen met lokale besturen in Haifa en Bethlehem, bezoekjes aan start-ups en een diner op de Belgische ambassade in Tel Aviv. Bovendien sluit de delegatie aan bij de lokale politie van Antwerpen, die deze zomer een programma in Jeruzalem volgt.

Dit bezoek vindt uitgerekend volgende week plaats, net nu het Israëlische leger een van de grootste militaire operaties op de bezette Westelijke Jordaanoever in jaren uitvoerde. Na luchtaanvallen met onder meer drones trok het Israëlisch leger de vluchtelingenwijk van de Palestijnse stad Jenin binnen. Volgens de Verenigde Naties werden minstens tien Palestijnen gedood tijdens deze operatie, waaronder ook drie kinderen1. Tientallen raakten gewond. Duizenden mensen sloegen op de vlucht. Huizen en publieke gebouwen werden vernietigd. In dezelfde week bombardeerde Israël ook de Gazastrook en de Syrische stad Homs. De operatie wekt verontwaardiging op over heel de wereld.

“De inval in Jenin is het zoveelste incident in een lange reeks waarbij Israël systematisch de mensenrechten van Palestijnen en het internationaal recht schendt”, zegt Ben Van Duppen, woordvoerder voor PVDA Antwerpen. “Om nu op missie te gaan met een officiële delegatie van de stad is niet te begrijpen. Ze legitimeert zo de agressie. We roepen daarom het Antwerpse stadsbestuur op om het geweld te veroordelen en haar bezoek af te lasten. Zo sturen we een duidelijk signaal dat we het geweld tegen de Palestijnse bevolking afkeuren”.

We vragen het stadsbestuur om in te gaan op de oproep van de brede BDS-campagne (Boycot-Desinvestering-Sancties) die in 2005 in het leven werd geroepen door de Palestijnse civiele maatschappij en die duurt tot tot Israël het internationaal recht en de universele principes van de mensenrechten respecteert. Verschillende Israëlische en joodse organisaties elders in de wereld sloten zich inmiddels aan bij de BDS-campagne. De gemeente Schaarbeek startte in dat kader onlangs een vriendschapsband met de Palestijnse gemeenschap Nablus.

Bovendien stelt de partij zich ernstige vragen bij het programma van de Lokale Politie Antwerpen in Jeruzalem. Ook de Israëlische politie schendt voortdurend de mensenrechten van de Palestijnen. “Vorig jaar werd de Israëlische politie in Jeruzalem wereldwijd veroordeeld voor haar aanval op de rouwstoet nadat journaliste Shireen Abu Akleh was gedood. Afgelopen april viel dezelfde politiemacht nog de Al-Aqsa moskee binnen vlak na het avondgebed tijdens de maand Ramadan,” vult Manal Toumi, PVDA districtsraadslid uit Deurne aan, “het verontrust ons dat het stadsbestuur, inclusief Vooruit, het een goed idee vindt dat onze politie daar in de leer gaat”.

Om haar vraag kracht bij te zetten, lanceert de partij ook een petitie die niet akkoord is met het bezoek van de burgemeester en de Antwerpse politie. De petitie vraagt ook duidelijkheid over welke contacten en samenwerkingsverbanden er zijn tussen het Antwerpse bestuur en haar politie en Israëlische bedrijven of overheden.

1http://news.un.org/en/story/2023/07/1138332