PVDA reageert verontwaardigd op schimmelwoningen Arenawijk: “onaanvaardbaar dat dit soort wantoestanden blijft voorkomen”

Sociale huurders in de Arenawijk trekken aan de alarmbel. Hun woningen kampen met grote schimmel- en vochtproblemen die maar niet opgelost geraken. “Onbegrijpelijk. Deze problemen ontstaan niet van vandaag op morgen”, zegt PVDA-fractieleider Peter Mertens. “Ook een sociale woning dient kwaliteitsvol te zijn. De schepen, Els van Doesburg (N-VA) dient daar als voorzitter van Woonhaven strikt op toe te zien. We verwachten een plan van aanpak en een compensatie voor de getroffen bewoners.”

Opnieuw trekken sociale huurders bij Woonhaven aan de alarmbel wegens wantoestanden. Verschillende sociale woningen in de Arenawijk kampen met schimmel, vochtplekken en water dat door het plafond lekt. “Dit zijn schrijnende toestanden”, zegt PVDA-fractieleider Peter Mertens. “Mensen die hun keuken niet meer in durven vanwege de schimmel en het vocht, kookpotten die onder lekkende plafonds gezet moeten worden, het behang dat van de muur komt door de vochtproblemen, … Dit is gewoon onveilig. Er moet onmiddellijk een oplossing komen voor deze mensen.”

Mertens kaartte in het verleden al eerder soortgelijke toestanden aan op de gemeenteraad. “In februari kwam een gelijkaardige zaak aan het licht in de wijk Luchtbal. Ook daar kregen mensen te maken met schimmel en wateroverlast. Pas toen ze naar de pers stapten, kwam Woonhaven in actie”, zegt Mertens. “De schepen van wonen beloofde toen dat er maatregelen genomen zouden worden om dit in de toekomst te vermijden. Daar lijkt vooralsnog niet veel van in huis te komen. Dat dit soort toestanden nog steeds voorkomen, is onaanvaardbaar. We zullen dit ook opnieuw op de gemeenteraad ter sprake brengen.”

De PVDA vraagt een snel en ernstig ingrijpen. “Er moet een plan van aanpak komen om deze mensen te helpen”, gaat Mertens verder. “Er zou een team gestuurd moeten worden om alle sociale woningen in de “torentjes” van de Arenawijk te onderzoeken om het probleem in kaart te brengen. Anders riskeer je dat er problemen onder de radar blijven.” Daarnaast moet er ook hier compensatie komen voor de getroffen bewoners, vindt Mertens. “Ze moeten een vergoeding voor mindergenot kunnen krijgen, voor de kamers die ze niet kunnen gebruiken. Degenen die het hardst getroffen zijn, moeten de mogelijkheid krijgen om te verhuizen, op kosten van de stad. De gebreken die er zijn moeten zo snel mogelijk en op een degelijke manier worden aangepakt.”

Ook de afhandeling en communicatie kan een stuk beter, weet Mertens. “Het is ook hier hetzelfde verhaal als bij Luchtbal: gebrekkige opvolging, oplapwerk zonder een duidelijk plan voor structurele renovatie, lange telefonische wachttijden. Mensen krijgen gewoon te horen dat “het nog geen tijd is voor renovatie”, dat kan toch niet? Dat moet echt beter kunnen. Geef de huurders duidelijkheid. Dat verdienen ze.”