PVDA met ambitie naar de verkiezingen “Tijd voor een écht links bestuur in district Antwerpen”

Op 13 oktober wordt het nagelbijten in het district Antwerpen. Indien de PVDA haar goede verkiezingsresultaat van juni herhaalt, kunnen de linkse partijen (PVDA, Groen en Vooruit) wel eens een meerderheid halen in het grootste district van de stad. PVDA gaat voor de bestuursdeelname en schuift ervaren fractieleidster Nadine Peeters, naar voren als lijsttrekker sterke top vijf. “We willen een district dat kiest voor meer en betere openbare ruimte met voldoende aandacht voor groen, een stevig jeugdaanbod én een sociaal bestuur dat alle wijken", stelt een enthousiaste Nadine Peeters.

PVDA wil mee aan de knoppen zitten

‘Many voices, one Pride’, daar draait de Antwerp Pride dit jaar om. Verbinding, solidariteit en vreugde plaatst de organisatie tegen de opkomst van extreemrechtse en conservatieve partijen in heel de wereld. “Landen waar (extreem)rechts aan de macht is tonen dat rechten die dankzij jarenlange strijd zijn opgebouwd ook weer kunnen worden afgebroken,” gaat Van Duppen verder. “Zij groeien immers door mensen tegen elkaar op te zetten. Homofobie en transfobie worden gebruikt op dezelfde manier als racisme en seksisme: om de ene op te zetten tegen de andere.”Op 9 juni werd de PVDA met 22,9% de tweede grootste partij van Antwerpen.In verschillende wijken merken wij echt een groot enthousiasme en ook bij de vorige gemeenteraadsverkiezingen was de districtsuitslag voor Antwerpen altijd iets beter dan van de stad”, weet Peeters.

Als de uitslag het toelaat, dan wil de PVDA graag met Vooruit en Groen een linkse coalitie op de been zetten. “Laten we een echt links bestuur vormen dat inzet op het verbinden van de bewoners”, vraagt Peeters. “Laten we investeren in sociale projecten én in onze vele verenigingen, zoals we dat al twaalf jaar doen in het district Borgerhout.“

Sterke ploeg

Om haar ambitie waar te maken trekt de PVDA met een sterke ploeg naar de verkiezing. “Zelf ben ik opnieuw lijsttrekker", kondigt Peeters aan. “Vanuit mijn liefde voor en kennis van de stad en voor het district. Na twaalf jaar in de districtsraad kan ik wel zeggen dat  het districtsniveau mij aan het hart ligt. Gezien onze ambitie wil dat zeggen dat ik ook kandidaat-schepen ben”.

“We bouwen voort op de ervaring die er in de fractie is”, zegt Peeters. "Sah Gulhan en Farid Darmach zetelen ondertussen zes jaar in de districtsraad en staan op plaatsen twee en vijf. Sah is buurtbewoner op het Zuid en pleitbezorger voor terrassen in de Brederodestraat. Farid kent 2060 als geen ander en komt op voor meer investeringen in zijn wijk en voor meer open ruimte, denk maar aan de Stuivenbergsite.”

Op plaats drie en vier staan Janneke Ronse en Sim Dereymaeker. “Janneke is nationaal voorzitter van Geneeskunde voor het Volk, het netwerk van elf medische praktijken die gratis geneeskunde aanbieden in heel België. Dat iemand met de ervaring van Janneke nu kiest voor ons district zie ik als een grote troef", vertelt een blije Peeters. “Sim is fractiemedewerker in de gemeenteraad en is gepokt en gemazeld in de Antwerpse politiek. Samen met onze gemeenteraadsleden voert hij een stevige sociale oppositie op ‘t Schoon Verdiep”.

Een sociaal beleid in district Antwerpen

We willen een beleid op mensenmaat, dat sociale klemtonen legt, waarin mensen zich gehoord voelen. Een beleid waarin iedereen meetelt.

Concreet wil de PVDA zich toeleggen op een goed openbaar domein. Peeters vervolgt: “District Antwerpen telt veel dichtbevolkte wijken. Vele gezinnen wonen in een appartement, of hebben een huis met een klein koertje. Dan is een goed openbaar domein met zitbanken, voldoende vuilbakken, openbare wc’s en ook publieke BBQ’s heel belangrijk. Met PVDA steunden we met  succes de acties tegen het volbouwen van de Kielsevest op het Zuid en zorgden we voor meer speeltuigen in het Kielpark.”De jongeren zien we als een troef. Antwerpen is een jong district, legt Peeters uit: “Een op vijf inwoners is jonger dan dertig jaar. Dat geeft uitdagingen in de openbare ruimte, maar ook heel veel kansen.  Jongeren, met al hun diversiteit en enthousiasme, zijn een kracht. Ze zijn de experts van hun leefwereld. Wij vertrekken daarvan om een  district te maken  waar alle jongeren een plaats hebben. Wij willen jongeren ondersteunen om het beste van zichzelf te tonen. Dat kan met meer animatoren op de pleintjes  die zorgen voor leuk samenspel en goed  buurtcontact. Maar ook door meer zalen te voorzien voor fuiven en creatieve workshops.” Peeters vult nog aan “Op onze lijst zijn trouwens tien kandidaten ook jonger dan dertig”

We willen nog meer aandacht naar de wijken. "Antwerpen kent vele sterke wijken en buurten, maar ze hebben het terechte gevoel dat er te weinig naar hen geluisterd wordt. De bouwwoede op Linkeroever, de parkeerproblemen op het Kiel, het gebrek aan open ruimte in Antwerpen Noord, de nood aan meer ontmoeting op Luchtbal… zijn al jaren gekend, maar er verandert niet veel. Wij willen ons keihard inzetten voor alle wijken”, besluit Peeters.